از گرجستان بیاموزیم
یکی از جذابیت های کشور گرجستان آسان کردن مسائل کسب و کار و همچنین موارد اداری می باشد که یکی از موانع جدی برای رشد و پیشرفت امور هر کشوری پیچیدگی روند اداری و دولتی است.
امری که گرجی ها به ساده ترین روش، راه حلی ساده برای آن پیدا کرده اند.
مقاله زیر از زبان معاون کار و رفاه اجتماعی در مورد سیستم اداری گرجستان میباشد:
درسفر کوتاهی که به همراه تعدادی از مدیران تعاونیها برای گسترش تعاملات تعاونیها با فعالیت های اقتصادی و تولیدی در کشور گرجستان و با نگاه توسعه صادرات به این کشور داشتیم، در کنار ظرفیت ها و مزیت هایی که برای کسب و کار به ویژه در بخش گردشگری و خدمات وجود داشت
موضوعی که بیش از هر چیز جلب توجه می نمود:
- موفقیتهای بزرگ گرجستان در بهبود محیط کسب وکار
- توسعه و جذب سرمایهگذاری خارجی و راه اندازی و فعال شدن بنگاههای اقتصادی با استفاده از برنامه دولت الکترونیک
- توسعه خدمات مبتنی برگسترش فنآوری اطلاعات و ارتباطات
نتیجه اقدامات موفق گرجستان در این حوزه که غالباً از ده سال گذشته شروع شده یا سرعت گرفته است، شامل:
- کسب رتبه هشتم در آزادی کسب و کار
- ثبات قیمتها و حمایت دولت از بخش خصوصی
- کسب رتبه نهم در استقرار دولت الکترونیک
- توفیق بالا در جذب سرمایهگذاری خارجی به ویژه از طرف ترکیه، چین، آذربایجان و انگلستان
- رسیدن به نرخ تورم 2/8%
- کسب رتبه نوزدهم دنیا در آزادی و مدیریت مناسب اقتصاد
- سومین کشور امن جهان در سال 2017
اقدام بسیارمناسب و اثربخشی که موجب دست یابی به ارائه خدمات سریع به مردم، شهروندان، سرمایهگذاران خارجی و فعالان اقتصادی شده است.
تأسیس یک مرکز بزرگ ارائه خدمت به مردم در کلیه زمینه های مورد نیاز است.
نام این مرکز که در طبقه همکف ساختمان وزارت اقتصاد و توسعه پایدارقراردارد، (Public Service Hall(P.S.H) یا کریدور خدمات عمومی است؛
مکانی که ما در ایران از آن به «پنجره واحد» تعبیر میکنیم.
اما ویژگی بر جسته این مرکز:
- کلیه خدمات، تسهیلات و مساعدتهایی که دستگاهها و سازمانهای اجرایی مختلف:
- مثل آب، برق، گاز، ثبت اسناد، ثبت احوال، گذرنامه
- شمارهگذاری انواع خدمات خرید و فروش،
- ثبت شرکت
- اخذ مجوزهای کسب و کار و استفاده از تسهیلات بانکی
- خدمات بیمه
- مالیات و گمرک
- و امثال آنها مستقیماً به افراد متقاضی درکمترین زمان ممکن ارائه میشود.
در این سالن، قریب به 100 میز دو نفره با 200 مانیتور در مقابل هست و بخشها و موضوعات خدمتی متفاوتی در آن مستقر شده است؛
یعنی حدود 200 پرسنل پشت میزها با اطلاعات، مهارت و آموزش کافی و اطلاعات به روزمی نشینند و در مقابل آنها مراجعین قرار می گیرند و درخواست خود را ارائه می دهند.
بلافاصله اطلاعات درخواستی به همراه مشخصات فرد متقاضی به سیستم وارد می شود و چنانچه فرد واجد شرایط برخورداری از آن خدمت بود و مدارکش کامل بود، بلافاصله مجوز یا گواهینامه مربوطه برای وی صادر می شود.
وجود حدود 10 غرفه کوچک یک متری برای اخذ عکس پرسنلی و ثبت تصویر در سیستم …
دوستان ایرانی که از این خدمات استفاده کرده بودند، میگفتند:
“در فرصت کوتاه 10 تا 15 دقیقه شرکت ثبت می شود و در 15 دقیقه خودرو و ملک به نام می شود”
دفاتر خدماتی مشابه این مراکز نیز، با مقیاس کوچکتر در همه استانهای گرجستان مشغول فعالیت هستند.
” ما در ایران به شدت به ایجاد این چنین مرکزی برای تکریم ارباب رجوع، تحول اداری و کوچک سازی دولت و کاهش هزینهها نیاز داریم ”
یکی از دستاوردهای بزرگ چنین مجموعه ای :
- ارتقاء شفافیت در همه زمینه ها
- حذف هر گونه رشوه، پارتیبازی، سوء استفاده و تخلف در بین کارکنان دولت
- بهره وری نیروی انسانی با اندازه گیری مشخص میزان خدمات ارائه شده
- شناسائی نیروهای ناکارآمد و سربار
از دیگر نتایج ارزشمند این اقدام، بهبود رابطه و اعتماد مردم به دولت و رشد سرمایه اجتماعی که بیش از هر زمان کشور نیازمند آن است، خواهد بود.
“پیشنهاد میکنم گروهی از کارشناسان و مدیران خبره، متشکل از سازمان امور اداری واستخدامی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و اتاق بازرگانی و اصناف، این تجربه موفق را به عنوان پایلوت مورد ارزیابی و بهره برداری قرار دهند”
شرکت وان جورجیا
00995591955002