رقص سنتی مردم گرجستان
رقص زیبا و سنتی گرجی
از سری رقصهای فولکوریک مردم گرجستان است و از نسلی به نسل بعدی منتقل و در این مسیر توسعه و شکل گرفته است و در میان رقصهای فولکلوریک جهان جایگاهی بسیار ویژه ای دارد.
ویژگی این رقص را فقط یک گرجی می تواند به نمایش بگذارد و اگر توسط ملیتی دیگر اجرا شود حرکت های وی مکانیکی خواهد بود.
رقص فولکلوریک گرجی رقصی است نفس گیر و پر شکوه و نشان دهنده تاریخ زنده قرنها هنر، فرهنگ و رسوم گرجی است.
رقص فولکلور گرجی چندان در دنیا مشهور نیست ولی شکوه و زیبایی آن با یکبار دیدن فراموش نشدنی خواهد بود. در طول تاریخ، رقص گرجی گروههای بسیاری را از حرفهای تا آماتور تجربه کردهاست که هر یک به طریقی جهان را با زیبایی خود هیپنوتیزم کردهاند. لباسهای زیبا هنر و تاریخ را در یک هارمونی در هم میآمیزد و این همه با هم با حرکات موزن و منظم در بیننده اثری مهیب میگذارد.
ویژگی اصلی رقص گرجی:
هر رقص نوع زندگی هر منطقه را که برخاسته از آن است مجسم میکند و این دلیل منحصر بفرد بودن و گوناگونی رقص گرجی را میرساند. رقص کوهستانی مانند خووسورولی، قزبگی و یا متیورولی بشدت از رقصهای به اصطلاح درهای مثل آچارولی و دورولی متمایز میشوند. لباسها و پوششها برای هر رقص متفاوت است و نشانگر لباسهای سنتی و تاریخی میباشد.
رقص کارتولی
رقص کارتولی(به گرجی: ქართული) از جمله رقصهای فولکلوریک اهالی گرجستان است.
این رقص یکی از رقصهای اصلی گرجی و در ذهن بیننده یادآور مراسم عروسی است. این رقص نه بر پایه حالتهای رقص بنا شدهاست بلکه نشان دهنده قاعده رابطه زن و مرد میباشد.
رقص کارتولی از پنج قسمت تشکیل شدهاست:
- ابتدا درخواست همراهی مرد از زن
- رقص با هم
- رقص انفرادی مرد
- رقص انفرادی زن
- در پایان حرکتهای با هم زن و مرد.
رقص بیانگر دلیری، جوانمردی، تعارف بین مرد و زن گرجی است.
این رقص تشکیل شدهاز:
در هم آمیختن لطافت و فریبندگی زن و وقار و عشق یک مرد. چشمان مرد در همه حال بر روی شریک رقص زن بعنوان یگانه موجود برای وی متمرکز شدهاست.
“مرد رفتار بسیار محترمانهای را نسبت به زن نشان میدهد. و این رفتار با ثابت ماندن بالا تنه مرد نسبت به زن و حرکات ریز و نامحسوس پاها بیان شدهاست. همچنین در همه حال اندام بالایی مرد بدون حرکت است.در مقابل چشمان زن همیشه رو به پایین است”
اجرای رقص کارتولی بیشترین مهارت را با تمرینهای بسیار زیاد میطلبد. بدلیل سختی اجرای این رقص فقط تعداد انگشت شماری از زوجها میتوانند بخوبی آنرا اجرا کنند از این جملهاند :
- دوئتهای افسانهای
- نینو رمیشویلی
- ایلیکو سوخیشویلی
- ایامزه دلابریدزه
- پریدون سولابریدزه.
یکی از قوانین مهم این رقص این است که مرد به هیچ وجه نباید با شریک رقص زن خود، حتی با لباس تماس داشته باشد.
رقص جیرانی (به گرجی: ჯეირანი) از جمله رقصهای فولکلوریک اهالی گرجستان است.
جیرانی رقصی است که بر اساس اپیزودهای شکار گوزن جادویی ساخته شده است.
رقص خورومی (به گرجی: ხორუმი) (تلفظ: khorumi) از جمله رقصهای جنگی اهالی گرجستان است.
خاستگاه این رقص از ناحیهٔ آجارا واقع در قسمت جنوب غربی گرجستان میباشد. در ابتدا این رقص با تعداد کمی از مردان اجرا میشد. گر چه امروزه تعداد آنها افزایش یافته و با سی تا چهل نفر اجرا میشود. با وجود تغییر در تعداد، نوع و نحوه اجرای آن تغییر نکردهاست. این رقص زندگی اردوگاه جنگی را به تصویر میکشد. پیش درآمد رقص با تصویر کشیدن اردوگاه دشمن و جستجوی مردان گرجی برای اردو زندن میباشد. سپس فراخواندن دیگر افراد به میدان جنگ است. خروج مردان جنگی از صحنه کاملاً نفس گیر است. نیرو و توانایی آن سادهاست ولی حرکات مشخص و دقت در یک خط قرار گرفتن شما را متحر میسازد. این رقص در درون خود موضوعهای مختلفی چون جستجو، جنگ و جشن پیروزی را در جنگجویان گرجی در هم میآمیزد.
رقص خورومی از چهار بخش تشکیل شدهاست:
- تعداد کمی از مردان که در حال تحقیق و جستجو برای پیدا کردن اردوگاهی مناسب هستند.
- به تصویر کشیدن اردوگاه دشمن
- فراخوان به اردوگاه و آماده شدن
- جنگ و پیروزی مردان گرجی.
رقص آچارولی(به گرجی: აჭარული) از جمله رقصهای فولکلوریک اهالی منطقهٔ آچارا در گرجستان است.
خاستگاه این رقص از ناحیه آچارا واقع در قسمت جنوب غربی گرجستان میباشد. این رقص با رنگ لباس متنوع و خلق و خوی بازیگوشانه مردان و زنان رقاص متمایز میشود. دلپذیری نرمی و بازیگوشی و حرکت تند و سریع مردان وزنان مشخصه این رقص است. برخلاف رقص کارتولی، ارتباط میان زن و مرد در این رقص کاملاً غیر رسمی و با نشاط است.
رقص آچارولی در مراسمها وجشنها با حضور زنان و مردان اجرا میشود.
گانداگانا نیز رقص دوتایی شاداب و سریعی همراه با رقص آچارولی است.
رقص پارستا (به گرجی: ფარცა) (تلفظ:partsa) از جمله رقصهای فولکلوریک اهالی گرجستان است.
خاستگاه این رقص در ناحیه گوریا است. ویژگی آن گامهای تند و ریتم سریع، خلق و خوی بزمی و تنوع رنگ است. پارتسا گروهی از رقصها میباشد که تصویر لحظهای از تاریخ و روحیهٔ گرجیها را نشان میدهد.
رقص پارتسا یکی از رقصهای قدیمی است که در بزمهای روستایی بسیار اجرا میشود..
رقص قازبگوری (به گرجی: ყაზბეგური) (تلفظ: ghazbeguri) از جمله رقصهای فولکلوریک اهالی گرجستان است. نام قازبگوری مربوط به کوهستانهای شمالی گرجستان است.
این رقص فقط توسط مردان اجرا میشود و نشانگر استقامت و تحمل مردان کوهستان است.
رقص خنجلوری (به گرجی: ხანჯლური) از جمله رقصهای فولکلوریک اهالی گرجستان است.
از آنجایی که بسیاری از رقصهای گرجی بر پایه رقابت نهاده شده ، رقص خنجلوری نیز یکی از این رقصها است.
در این رقص چوپانها، چوخههای قرمز (لباس مردانه محلی) پوشیده با استفاده از خنجر، در اجرای حرکات خود رقابت میکنند. چوپانها یکی پس از دیگری تواناییهای خود را به نمایش میگذارند. این رقص به دلیل استفاده همزمان از خنجر و حرکات تند و سریع به مهارت بالایی نیاز دارد.
رقص خوسورولی (به گرجی: ხევსურული) از جمله رقصهای فولکلوریک اهالی منطقهٔ خوسورتی در گرجستان است.
رقص با یک جفت رقصنده شروع می شود. بصورت غیره منتظره مردی جوان نمایان میشود که از زن تقاضای رقص می کند. برخوردی میان دو مرد صورت گرفته و سریعا به جنگی میان آنها و دیگر یارانشان شروع می شود. این رودرویی با انداختن دستمال سر یک زن میان دو مرد تمام می شود. بصورت سنتی وقتی یک زن دستمال سر خود را میان نزاع دو مرد می اندازد اختلاف و مشاجره پایان خواهد یافت. اگرچه با خارج شدن زن از صحنه دوباره نزاع از سر می گیرد. مردان از دو گروه مقابل با خنجر و سپرهای خود با هم می جنگند. در بعضی مراسم هر مرد با سه تن دیگر می جنگند. پایان این رقص باز است یعنی بیننده پایان آن را نخواهد دانست.
رقص متیولوری (به گرجی: მთიულური) (تلفظ: mtiuluri) از جمله رقصهای فولکلوریک و کوهستانی اهالی گرجستان است.
همانند رقص خوسورولی، رقص متیورولی نیز بر پایه رقابت نهاده شدهاست. اگر چه این رقص اساساً رقابت میان دو گروه از مردان جوان است. گرچه این رقص بیشتر شبیه بزم رقابتی ورزیدگی و هنر است. در ابتدا گروهها در حرکات خود به رقابت میپردازند سپس رقص گروهی دختران و بعد از آن رقصهای انفرادی با حرکات زانوها و پنجههای پا است. این رقص یادآور جشن و پایکوبی در کوهستان است.
https://www.youtube.com/watch?v=ik-4iRYc63o
رقص کینتوری (به گرجی: კინტოური) از جمله رقصهای فولکلوریک اهالی گرجستان است.
یکی از رقصهای شهری یادآور تفلیس قدیم است.نام این رقص از کینتوس ها تاجرهای خرده پای تفلیس قدیم است. آنها لباسی سیاه رنگ با شلواری گشاد به تن می کردند و اغلب در شهر کالای خود را که مواد غذایی بود را روی سر حمل می کردند. وقتی مشتری کالای خود را انتخاب می کرد، کینتوسها از کمر خود شالی ابریشمی در آورده و با آن توزین می کردند. کینتوسها به حیله گری و شوخ بودن، چابکی و بی تشریفاتی بودن مشهور بودند. این ویژگیها در رقص کینتوری نیز مشهود است.
رقص سامایا (به گرجی: სამაია) از جمله رقصهای فولکلوریک اهالی گرجستان است.
این رقص توسط سه زن اجرا میشود که قدمت آن به دوران پیش از مسیحیت بر میگردد (دوران پاگان). گرچه امروزه سامایا نشانگر و نماد ملکه تامار میباشد. گرچه پادشاه تامارا در بسیاری از منابع به عنوان ملکه یاد شدهاست. ملکه تامار بعنوان شاه گرجستان یکپارچه در قرن دوازده و سیزده میلادی بعنوان اولین زن سلطنت میکرد. نوع لباس این سه زن از نقاشیهای آبرنگ بجا مانده از پادشاه تامارا برگفته شده است.جیرانی این رقص بر اساس اپیزودهای شکار گوزن جادویی ساخته شدهاست.
رقص دولوری(به گرجی: დავლური) از جمله رقصهای فولکلوریک اهالی گرجستان است.
این رقص نیز مانند رقص کینتوری و رقص قاراچوخلی نمایش دهنده رقص شهری میباشد ولی برخلاف این دو نشانگر آریستوکراسی شهری است. شاید اجرای این رقص، رقص کارتولی را به شما یادآوری کند، گرچه حرکات در رقص دولوری از پیچیدگی کمتری برای زن و مرد داراست.
رقص سوانوری (به گرجی: სვანური) (تلفظ: svanuri) از جمله رقصهای فولکلوریک اهالی منطقهٔ سوانتی در گرجستان است.
منطقه کوهستانی سوانتی دارای زبان محلی و فرهنگ مخصوص به خود است و از دیگر مناطق شرقی گرجستان متمایز می گردد. رقص معمول این منطقه کوهستانی نیز با نمایش قدرت و توان بالا و حرکات پیچیده در پنجههای پا است.
وان جورجیا ارائه خدمات سرمایه گذاری در گرجستان و اقامت گرجستان به همراه مشاوره رایگان
عالی بود این توضیحات واقعا همیشه برام سوال یودن فقط ای کاش فیلم رقص ها رو هم میگذاشتید
سلام سپاس بابت همراهیتون، برای دیدن فیلم در یوتیوب یا کانال اینستاگرام ما همراه باشید
چقدر انواع رقص ، خیلی شبیه رقص ما ترک ها هم هست و واقعا عالی متشکر برای اطلاعات خوبتون
بله تقریبا این منطقه رقص های مشابه ای دارند در واقع رقص قفقازی هستن