مزایا و معایب سرمایه گذاری در گرجستان چیست ؟ معرفی قوانین سرمایه گذاری در کشور گرجستان

14مهر1401
0 نظر

سرمایه گذاری در خارج کشور و در کشور های اروپایی بسیار پر بازده تر از سرمایه گذاری در داخل ایران است. گرجستان یکی از معروف ترین مقاصد ایرانیان برای سرمایه گذاری در خارج کشور است. اما چرا بهتر است که گرجستان مقصد ما برای سرمایه گذاری باشد؟ مزایای گرجستان نسبت به کشور های دیگر اروپای شرقی چیست؟ سرمایه گذاری در گرجستان از معایب و مزایایی برخوردار است که در ادامه به تمامی آنها می پردازیم. همچنین قوانین سرمایه گذاری در کشور های خارجی مانند گرجستان می تواند برای افراد مشکلات حقوقی بوجود بیاورد پس تسلط به انها می تواند بسیار کمک کننده باشد.

مزایای سرمایه گذاری در گرجستان

سرمایه گذاری به خصوص در خارج کشور باید از مزایایی برخوردار باشد که سرمایه گذاران را جذب کند. در بسیاری از کشور هایی که در حال تبدیل شدن به قدرت های نو ظهور اروپایی در زمینه اقتصاد هستند، دولت ها برای جذب سرمایه گذاران خارجی،  تدابیر و سیاست های بسیار عالی را در دستور کار خود قرار داده اند. کشور گرجستان نیز در 6 سال اخیر، در قوانین جذب مهاجرینی که قصد سرمایه گذاری در این کشور را دارند تغییراتی اعمال کرده که مسیر پیشرفت این کشور را بسیار هموار تر کرده است. برخی از مزایایی که سرمایه گذاری در کشور گرجستان برای سرمایه گذاران ایرانی دارد عبارتند از:

اخذ اقامت با سرمایه گذاری

یکی از قوانینی که در برخی از کشورها وضع شده، اعطای تابعیت کشور به سرمایه گذاران خارجی است. توانایی اخذ اقامت یک کشور با سرمایه گذاری نه تنها به سرمایه گذاران دلیلی برای هزینه کردن در کشور های دیگر می دهد، بلکه آنها این مزیت را به عنوان یک امنیت سرمایه گذاری می بینند. زیرا سرمایه گذاری برای اخذ اقامت معمولا باید بلند مدت باشد و کشوری که قوانین سرمایه گذاری را برای اخذ اقامت را وضع کرده، راه های سرمایه گذاری بلندمدت در کشور خود را هموار کرده است. همچنین اقامت گرجستان از طریق سرمایه گذاری معایب نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

 

اقامت گرجستان با خرید ملک

سرمایه گذاری راحت در کشور گرجستان

همانطور که تا اینجای مقاله اشاره شده است، سرمایه گذاران خارجی، به خصوص سرمایه گذاری های بلند مدت و در زمینه های علمی و یا ساخت و ساز، برای دولت گرجستان بسیار محترم هستند و راه سرمایه گذاری برای آنها فراهم شده است. امکان رشد کسب و کار ها سود سرمایه گذاری در این کشور بسیار زیاد است و فرصت بسیار عالی برای سرمایه گذاران محسوب می شود. از دیگر مواردی که می توان سهولت پیشرفت در این کشور را تضمین کند، بکر بودن اقتصاد این کشور و نبودن رقیب های تجاری بسیار بزرگ برای کسب و کار ها است.

امنیت بالا در گرجستان

امنیت سرمایه گذاری و همچنین امنیت انسانی که در این کشور بسیار برای آغاز سرمایه گذاری، اخذ اقامت و زندگی بسیار مطلوب است. نظام قضایی این کشور با جرم های کوچک مانند دزدی تا جرم های اقتصادی و خاطیان قوانین سرمایه گذاری در گرجستان بسیار قاطع بر خورد می کند. طبق آمار در این کشور از سال 2000 تا 2022 میزان فساد اداری، رشوه و جرم های اقتصادی 120 درصد کاهش داشته است.

پایین بودن هزینه های زندگی مالیات و آغاز کسب و کار در گرجستان 

کشور گرجستان را می توان یکی از ده کشور ارزان دنیا برای زندگی بر شمارد. همچنین این کشور به گزارش مجمع اقتصاد جهانی رتبه نهم را از نظر کم بودن میزان مالیات دارد. شرایط بسیار مطلوبی برای سرمایه گذاری در این کشور از نظر پرداخت مالیات و میزان پرداخت مالیات وجود دارد. همچنین هزینه ای پایین زندگی در این کشور می تواند شرایط را برای سرمایه گذارانی که قصد اقامت در این کشور را دارند بسیار مطلوب کند.

احتمال پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا

همانطور که گفته شد، کشور گرجستان در حال تبدیل شدن به یکی از قدرت ها اقتصادی در شرق اروپا است. از این رو، احتمال پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا هر ساله بیشتر و بیشتر می شود. در حال حاضر این کشور یکی از کشور های ناظر در اتحادیه اروپا است. ولی در صورت عضویت دائم این کشور به اتحادیه اروپا، تحولات اقتصادی بسیار زیادی در این کشور رخ خواهد داد که بسیاری از اقتصاددانان آن را به انقلاب اقتصادی گرجستان تشبیه می کنند.

تنوع زیاد در بخش‌های مختلف اقتصادی شامل صنایعکوچک، خدمات، گردشگری و غیره

تنوع زیاد در بخش‌های مختلف اقتصادی: گرجستان دارای بخش‌های مختلفی از جمله خدمات، تولید، کشاورزی و گردشگری است که هرکدام از این بخش‌ها دارای پتانسیل جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستند. برای مثال، بخش گردشگری در گرجستان در حال رشد است و می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد.

قوانین ساده و شفاف:

گرجستان دارای قوانین ساده و شفاف برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. به طور کلی، دولت گرجستان پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۹۱، سیاست‌های اقتصادادی خود را به سمت لیبرالیزاسیون و بازار باز کرد و تاکید بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت از سرمایه‌گذاران داشت. همچنین، گرجستان عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) و اتحادیه اروپا-گرجستان (DCFTA) است که باعث شده است قوانین و مقررات گرجستان برای سرمایه‌گذاران خارجی شفاف و قابل دسترس باشد.

دسترسی به بازارهای منطقه:

گرجستان به عنوان یک کشور استراتژیک در منطقه قفقاز واقع شده است و به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، به سادگی به بازارهای منطقه اروپا و آسیای مرکزی دسترسی دارد. همچنین، گرجستان دارای قراردادهای تجاری با بسیاری از کشورهای منطقه است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب باشد.

زیرساخت‌های مناسب:

گرجستان دارای زیرساخت‌های مناسب برای تولید و بازاریابی محصولات است. برای مثال، گرجستان دارای بنادر در دریای سیاه و دریای خزر است که به سادگی به بازارهای جهانیدسترسی دارد. همچنین، گرجستان دارای برق و انرژی کافی برای تولید صنایع مختلف است.

محیط کسب و کاری مناسب:

گرجستان به عنوان یک کشور کوچک ولی پویا، دارای محیط کسب و کاری مناسب برای صنایعکوچک و متوسط است. به طور کلی، دولت گرجستان سعی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه اقتصادی کشور دارد و به ویژه صنایعکوچک و متوسط را حمایت می‌کند.

معایب سرمایه گذاری در گرجستان

سرمایه گذاری در کشور های خارجی تصمیمی بسیار مهم است و باید تمامی جوانب آن را سنجید و با دانش کامل به تمامی جوانب، تصمیم خود را قطعی کرد. زمینه های سرمایه گذاری بسیاری در این کشور شگفت انگیز وجود دارد و قوانین وضع شده راه را برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف در گرجستان بسیار هموار کرده است. اما صادقانه باید بگوییم که سرمایه گذاری و اقامت در این کشور دارای معایبی نیز هست. در ادامه به بعضی از مواردی که ممکن است در نظر بعضی متقاضیان سرمایه گذاری و مهاجرت در این کشور کمبود و عیب به نظر بیایند، اشاره شده است.

معاملات اکثرا با دلار انجام می شوند

یکی از مواردی که می تواند برای ایرانیان با توجه به اوضاع دلار و ارز های دیگر مشکل ساز باشد، انجام شدن معاملات ملکی و خودرو با دلار است. زیرا انجام کار های اداری، مهاجرت و دریافت ویزا می تواند طولانی باشد و قیمت ارز در این زمان متغیر باشد. از طرف دیگر، به علت زمان بر بودن پروژه های ملکی، ساخت و سازی و همچنین زمینه های دیگر سرمایه گذاری در گرجستان، می توان جزو مزایا سرمایه گذاری در گرجستان دانست زیرا با گذشت زمان و افزایش نرخ ارز، میزان سرمایه شما در اصل افزایش میابد.

رشد کمتر کسب و کار ها

در ابتدای مقاله گفته شد که کسب و کار ها می توانند به دلیل نداشتن رقبای زیاد، به راحتی رشد داشته باشند. از طرف دیگر یکی از معایب سرمایه گذاری در گرجستان، جمعیت پایین این کشور نسبت به کشور ما است که باعث می شود که کسب و کار ها دیر تر شناخته شوند و به ثمر برسند. برای ایرانیانی که قصد سرمایه گذار یدر این کشور را دارند، سرمایه گذاری در زمینه ها املاک بیشتر توصیه می شود.

نپذیرفتن دو تابعیت

یکی از قوانینی که دولت گرجستان قبول ندارد، دو تابعیتی بودن شهروندان خود است. این سخت گیری در زمینه تابعیت ها، به سیستم قضایی این کشور کمک بسیاری می کند و فرار های قانونی و فساد های اداری را به حداقل میرساند. از طرف دیگر این قانون به این معنا است که متقاضیان اقامت دائم در این کشور باید از تابعیت قبلی خود صرف نظر کنند و فقط تابعیت جدید خود یعنی گرجستان را بپذیرند.

 

تحصیل در گرجستان

قوانین سرمایه گذاری برای اخذ تابعیت در گرجستان

سرمایه گذاری در خارج از کشور می تواند به راحتی مشکلات حقوقی بسیاری را برای سرمایه گذاران به وجود اورد. از طرف دیگر، خارجی بودن یک فرد در کشور می تواند نرخ مصادره اموال شخص را افزایش دهد.  در کشور گرجستان همانطور که گفته شد، سیستم قضایی برخورد بسیار قاطعی حتی با جرم های کوچک نیز دارد. به همین دلیل عاقلانه ترین کار برای متقاضیان سرمایه گذاری در خارج از کشور، همکاری با وکلای بسیار با تجربه در زمینه سرمایه گذاری در خارج کشور است  تا هرگونه ریسک و احتمالات قضایی و حقوقی از سرمایه گذاری شما دور شود.

سرمایه گذاری در کشور گرجستان و در زمینه املاک، به هر میزانی ممکن است. اما برای اخذ تابعیت و اخذ اقامت گرجستان، باید حداقل 300 هزار دلار سرمایه گذاری در زمینه املاک و مستغلات این کشور انجام دهید. با این میزان سرمایه، می توان پس از مدت زمانی نسبت کوتاه، برای خود و خانواده خود (همسر و فرزندان در صورت سن کمتر از 18) پاسپورت گرجستان را دریافت کنید.

برای دریافت اقامت دائم این کشور، همانطور که گفته شد، باید مبلغی به ارزش حداقل 300 هزار دلار در پروژه های ملکی و ساخت و ساز این کشور سرمایه گذاری کنید. قبل از سرمایه گذاری در این کشور اقامت یک ساله موقت به شما اعطا می شود. در صورت تغییر مالکیت ندادن ملک و همچنین پایان ندادن به سرمایه گذاری خود در این کشور، این اقامت موقت، سالیانه تمدید می شود. پس از پایان 6 سال و دارا بودن شرایط گفته شده، متقاضیان می توانند برای دریافت پاسپورت گرجستان تقاضا کنند.

وان جورجیا

همانطور که گفته شد، سرمایه گذاری در کشور های خارجی و در زمینه ملکی مانند سرمایه گذاری در گرجستان مزایا، معایب و قوانین دارد. همکاری با موسسه ای که معتمد باشد و شما را در راه این سرمایه گذاری پشتیبانی و حمایت کند بسیار حائز اهمیت است. موسسه وان جورجیا، از برترین و معتمدترین موسسات سرمایه گذاری در زمینه املاک در گرجستان است.

 

پیام بگذارید