مسجد جامع تفلیس

8تیر1399
2 دیدگاه ها

مسجد دو محرابه تفلیس با معماری زیبا و نمادی از اتحاد مسلمانان گرجی

مسجد دو محرابه جزء یکی از مهمترین مکان های گردشگری در تفلیس پایتخت گرجستان می باشد که بیانگر اتحاد دو مذهب و دو عقیده در گرجستان می باشد. به وضوح میتوان دید که ادیان مختلف با هر نوع تفکری میتوانند با اعتقادات خاص خود در کنار هم به خوبی زندگی کنند و خدای واحدی را پرستش کنند.

امروز به بررسی مسجد دو محرابه تفلیس که شامل روایت های مختلف برای ساخت این مسجد دو محرابه در تفلیس می باشد.

ولی در نتیجه زیبا آن محراب ها یکی برای شیعیان و دیگری برای سنی هاست و شیعه و سنی در کنار هم میتوانند در این مسجد نماز بخوانند.

قدمت این مسجد به قرن 18 میلادی، همزمان با حمله اعراب و درنتیجه سکنی گزیدن مسلمانان در این منطقه از گرجستان فعلی برمیگردد.

با ساکن شدن مسلمانان در این منطقه مسجدی در محلی که قبلا یک کلیسای مخروبه یوده ساخته شد که البته چندین بار تخریب و نوسازی شد اما در نهایت در سالهای 1723-1735 به دستور عثمانیها در انتهای باغ گیاهشناسی تفلیس مسجدی دیگر برای اهل سنت ساخته شد.                                                                                                                                                                 اما این مسجد هم در قرن هفدهم به دستور نادرشاه تخریب شد و در سالهای 1846-1851 یک معمار ایتالیایی به اسم، جیووانی اسکودیری شروع به بازسازی مسجد تخریب شده کرد اما کماکان متاسفانه آن مسجد هم در قرن 19 تخریب شد و در آخر مسجد که الان شاهد آن هستیم به نام مسجد جمعه یا جامع تفلیس در میان حمام های گوگرد منطقه باستانی آبانوتوبانی شهر تفلیس بنا نهاده شد.

اکنون این مسجد تنها مسجد دو محرابی در جهان اسلام است.

 

معماری زیبای مسجد دو محرابه تفلیس

مسجد جامع تفلیس با وجود اینکه کوچک هست اما دارای هشت مناره است که از فاصله دور هم قابل تشخیص میباشد.دیواره های این مسجد از آجرهای قرمز رنگ و مناره های این مسجد مارو سمت معماری کلیساها میبره و در عین حال نمای بیرونی مسجد با آجرهای آبی و طرح و نقش های منظم و یکسان که یاد آور طرح و معماری اسلامی و ایرانی است.                                                          فضای داخل مسجد خود را با سقف های طراحی شده به سبک مساجد ترکیه و وجود دو محراب مجزا به رخ میکشد.

 

این ویژگی  به خودی خود باعث جلب توجه  و منحصر به فرد بودن، مسجدی به کوچکی مسجد جامع تفلیس است.

روایات مختلفی درباره وجود دو محراب این مسجد که یکی مربوط به اهل سنت و دیگری مربوط به اهل تشیع است نقل شده که یکی از زیباترین آنها وجود اتحاد میان دو مذهب دین اسلام یعنی تسنن و تشیع را نقل میکند. در یکی از محرابها که مربوط به اهل تشیع بوده دعای امام زمان آویخته شده اما در عین حال افراد هر دو مذهب در کنار هم و دوش به دوش هم به عبادت پروردگار می پردازند. این مسجد در کنار حمامی موصوف به حمام اوربلیانی واقع شده که با نمای معرق کاری و هنرمندانه خود توجه گردشگران را جلب مینماید.

این مسجد دارای دو محراب است و بیش از 150 سال است که این دو مذهب با هم نماز می خوانند.

در روایتی دیگر گفته می شود در زمان حکومت شاه عباس مسجد دیگری به نام مسجد شاه عباس وجود داشته که زمانی که بی دین ها حمله و آن را تخریب میکنند و در این مسجد سنی که جدید تر است محرابی به یاد بود آن مسجد بنا می کنند. منبر چوبی و بخاری زغالی طرح چوب قدیمی که در این مسجد نگه داری میشود، نشانگر این حقیت است.

موقعیت مسجد:

در مسیر رقت با کمی شیب مواجه می شوید که البته با وجود کلیسا، کنیسه، بازارچه و به خصوص حمام گوگرد در برگرفته که در عین دیدن از آن میتوان از این مراکز توریستی نیز بهره برد و خستگی مسیر را متوجه نشید.

یکی دیگر از ویژگی های خاص این مسجد که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب میکند پخش صدای اذان در طول شبانه روز بود؛ چراکه بسیاری از مسلمانان شهر تفلیس به این محل آمده و به عبادت مشغول میشوند.

مسلمانانی که در کنار هم به عبادت میپردازند و سیمایی دوستانه و پر از آرامش را به مسجد و شهر تفلیس میدهند و به نقل از ساندرو آساتیانی یکی از شهروندان مسلمان تفلیس که موذن مسجد می باشد، گرجستان وطن مردمی با مذاهب مختلف است که دین برای همه آنها انتخاب آزاد است و دولت نیز از این شرایط حمایت میکند. اما در چند سال اخیر به دلیل ایجاد مزاحمت برای خانه های اطراف مسجد که اغلب بسیار نزدیک هستند پخش اذان را متوقف نموند.

ولی این عامل تاثیری در گردشگر پذیر بودن این مسجد کوچک و زیبا با معماری اسلامی_ایرانی و گوتیک خود نداشته و همه ساله گردشگران زیادی برای دیدن آن به این گوشه از تفلیس سر میزنند.

آنها همزمان با بهره بردن از آب و هوای چهار فصل و زیبای این شهر از فضا و معماری مسجد جمعه تفلیس و با طی مسافتی کوتاه از کنیسه و کلیسای نزدیک آن و یا کوچههای تو در تو و خانه های قدیمی اطراف مسجد نیز میتوانند دیدن کنند و در این شهر زیبا خاطرهای خوش برای خود رقم میزنند.

 

 

 

 

 

شرکت وان جورجیا با دو دهه تجربه، همراه همیشگی شما در گرجستان

2 دیدگاه ها

  1. اناهیتا
    |پاسخ

    خیلی عالی بود ، امیدوارم زودتر کرونا تموم بشه و دوباره سفر داشته باشیم

    • مدیریت
      |پاسخ

      سلام
      امیدواریم هر چه زوذتر خبرهای خوب دریافت کنیم و شاهد پایان این اپیدمی باشیم

پیام بگذارید