از گرجستان بیاموزیم

30مهر1397
0 نظر

 


یکی از جذابیت های کشور گرجستان آسان کردن مسائل کسب و کار و همچنین موارد اداری می باشد که یکی از موانع جدی برای رشد و پیشرفت امور هر کشوری پیچیدگی روند اداری و دولتی است.

امری که گرجی ها به ساده ترین روش، راه حلی ساده  برای آن پیدا کرده اند.


مقاله زیر از زبان معاون کار و رفاه اجتماعی در مورد سیستم اداری گرجستان میباشد:

درسفر کوتاهی که به همراه تعدادی از مدیران تعاونی‌ها برای گسترش تعاملات تعاونی‌ها با فعالیت های اقتصادی و تولیدی در کشور گرجستان و با نگاه توسعه صادرات به این کشور داشتیم، در کنار ظرفیت ها و مزیت هایی که برای کسب و کار به ویژه در بخش گردشگری و خدمات وجود داشت

موضوعی که بیش از هر چیز جلب توجه می نمود:

  • موفقیت‌های بزرگ گرجستان در بهبود محیط کسب وکار
  • توسعه و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و راه اندازی و فعال شدن بنگاه‌های اقتصادی با استفاده از برنامه دولت الکترونیک
  • توسعه خدمات مبتنی برگسترش فنآوری اطلاعات و ارتباطات

نتیجه اقدامات موفق گرجستان در این حوزه که غالباً از ده سال گذشته شروع شده یا سرعت گرفته است، شامل:

  • کسب رتبه هشتم در آزادی کسب و کار
  • ثبات قیمت‌ها و حمایت دولت از بخش خصوصی
  • کسب رتبه نهم در استقرار دولت الکترونیک
  • توفیق بالا در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ویژه از طرف ترکیه، چین، آذربایجان و انگلستان
  • رسیدن به نرخ تورم 2/8%
  • کسب رتبه نوزدهم دنیا در آزادی و مدیریت مناسب اقتصاد
  • سومین کشور امن جهان در سال 2017 

اقدام بسیارمناسب و اثربخشی که موجب دست یابی به ارائه خدمات سریع به مردم، شهروندان، سرمایه‌گذاران خارجی و فعالان اقتصادی شده است.

تأسیس یک مرکز بزرگ ارائه خدمت به مردم در کلیه زمینه های مورد نیاز است.

نام این مرکز که در طبقه همکف ساختمان وزارت اقتصاد و توسعه پایدارقراردارد، (Public Service Hall(P.S.H) یا کریدور خدمات عمومی است؛

مکانی که ما در ایران از آن به «پنجره واحد» تعبیر می‌کنیم.

خانه قارچی
public service hall

اما ویژگی بر جسته این مرکز:

  •  کلیه خدمات، تسهیلات و مساعدتهایی که دستگاه‌ها و سازمانهای اجرایی مختلف:
  • مثل آب، برق، گاز، ثبت اسناد، ثبت احوال، گذرنامه
  • شماره‌گذاری انواع خدمات خرید و فروش،
  • ثبت شرکت
  • اخذ مجوزهای کسب و کار و استفاده از تسهیلات بانکی
  • خدمات بیمه
  • مالیات و گمرک
  • و امثال آنها مستقیماً به افراد متقاضی درکمترین زمان ممکن ارائه می‌شود.

در این سالن، قریب به 100 میز دو نفره با 200 مانیتور در مقابل هست و بخش‌ها و موضوعات خدمتی متفاوتی در آن مستقر شده است؛

یعنی حدود 200 پرسنل پشت میزها با اطلاعات، مهارت و آموزش کافی و اطلاعات به روزمی نشینند و در مقابل آنها مراجعین قرار می گیرند و درخواست خود را ارائه می دهند.

بلافاصله اطلاعات درخواستی به همراه مشخصات فرد متقاضی به سیستم وارد می شود و چنانچه فرد واجد شرایط برخورداری از آن خدمت بود و مدارکش کامل بود، بلافاصله مجوز یا گواهینامه مربوطه برای وی صادر می شود.

وجود حدود 10 غرفه کوچک یک متری برای اخذ عکس پرسنلی و ثبت تصویر در سیستم …

دوستان ایرانی که از این خدمات استفاده کرده بودند، می‌گفتند:

“در فرصت کوتاه 10 تا 15 دقیقه شرکت ثبت می شود و در 15 دقیقه خودرو و ملک به نام می شود”

دفاتر خدماتی مشابه این مراکز نیز، با مقیاس کوچکتر در همه استان‌های گرجستان مشغول فعالیت هستند.

” ما در ایران به شدت به ایجاد این چنین مرکزی برای تکریم ارباب رجوع، تحول اداری و کوچک سازی دولت و کاهش هزینه‎ها نیاز داریم ”

یکی از دستاوردهای بزرگ چنین مجموعه ای :

  • ارتقاء شفافیت در همه زمینه ها
  • حذف هر گونه رشوه، پارتی‌بازی، سوء استفاده و تخلف در بین کارکنان دولت
  •  بهره وری نیروی انسانی با اندازه گیری مشخص میزان خدمات ارائه شده
  • شناسائی نیروهای ناکارآمد و سربار

از دیگر نتایج ارزشمند این اقدام، بهبود رابطه و اعتماد مردم به دولت و رشد سرمایه اجتماعی که بیش از هر زمان کشور نیازمند آن است، خواهد بود.

“پیشنهاد میکنم گروهی از کارشناسان و مدیران خبره، متشکل از سازمان امور اداری واستخدامی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و اتاق بازرگانی و اصناف، این تجربه موفق را به عنوان پایلوت مورد ارزیابی و بهره برداری قرار دهند”

 

 

شرکت وان جورجیا

00995591955002

پیام بگذارید