باارزش‌ترین و بی‌ارزش‌ترین گذرنامه‌های جهان در سال ۲۰۱۸ را بشناسیم

26مهر1397
0 نظر

به گزارش وان جورجیا به نقل از وبسایت ترَوِلر، فهرست باارزش‌ترین گذرنامه‌های جهان در سال ۲۰۱۸ بوسیله مؤسسه «هنلی اند پارتنرز» منتشر شد و در این فهرست، ژاپن توانست جایگاه سنگاپور را به عنوان کشوری با بهترین گذرنامه در جهان بگیرد.

بر اساس رتبه‌بندی این مؤسسه، ارزش یک گذرنامه بر اساس تعداد کشور‌هایی است که می‌توان بوسیله آن بدون اخذ ویزا سفر کرد. شهروندان ژاپنی می‌توانند بدون دریافت ویزا با گذرنامه خود به ۱۸۹ کشور از مجموع ۲۱۸ کشور سفر کنند. به تازگی نام ازبکستان هم به فهرست کشور‌های بدون نیاز به ویزا در ژاپن افزوده شده است. این درحالی است که آلمانی‌ها می‌توانند به ۱۸۸ کشور و استرالیایی‌ها به ۱۸۳ کشور بدون ویزا سفر کنند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که به لطف توافقنامه‌هایی که کشور‌های مختلف از ابتدای سال جاری میلادی با یکدیگر امضا کرده اند، سفر به کشور‌های بدون ویزا در آسیا به شدت افزایش یافته است.

در این فهرست افغانستان و عراق بی ارزش‌ترین گذرنامه‌های جهان را دارند. شهروندان افغان و عراقی بدون ویزا فقط می‌توانند به ۳۰ کشور سفر کنند. شهروندان سومالی و سوریه هم فقط می‌توانند به ۳۲ کشور جهان بدون ویزا سفر کنند.

در کل ۱۴۳ کشور از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ شاهد افزایش ارزش گذرنامه خود بوده اند. در این میان، گرجستان توانسته است تعداد کشور‌هایی که برای سفر به آن‌ها به ویزا نیاز ندارد را از ۹۹ در سال ۲۰۱۷ به ۱۱۱ در سال ۲۰۱۸ افزایش دهد. اوکراین تعداد این کشور‌ها را از ۱۱۴ کشور در سال گذشته به ۱۲۸ در سال جاری میلادی رسانده است. چین تعداد این کشور‌ها را از ۶۰ در سال ۲۰۱۷ به ۷۰ در سال جاری میلادی و اندونزی از ۶۳ کشور به ۷۱ کشور رسانده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم چین در سال‌های اخیر به شدت به سفر کردن روی آورده اند و با سفر به کشور‌های دیگر به اقتصاد آن کشور‌ها کمک بسزایی کرده اند. به همین دلیل بعید نیست که بیشتر کشور‌ها از سفر شهروندان چینی به کشورشان بدون اخذ ویزا استقبال کنند.

در زیر فهرست با ارزش‌ترین و بی ارزش‌ترین گذرنامه‌های جهان به همراه تعداد کشور‌هایی که می‌توان بوسیله آن‌ها سفر کرد، گردآوری شده است:

باارزش‌ترین گذرنامه‌های جهان:
۱. ژاپن (۱۸۹ کشور)
۲. آلمان و سنگاپور (۱۸۸ کشور)
۳. فنلاند، فرانسه، ایتالیا، کره جنوبی، اسپانیا و سوئد (۱۸۷ کشور)
۴. اتریش، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال، انگلیس و آمریکا (۱۸۶ کشور)
۵. بلژیک، کانادا، دانمارک، ایرلند و سوئیس (۱۸۵ کشور)

بی ارزش‌ترین گذرنامه‌های جهان:
۱. افغانستان و عراق (۳۰ کشور)
۲. سومالی و سوریه (۳۲ کشور)
۳. پاکستان (۳۳ کشور)
۴. یمن (۳۷ کشور)
۵. اریتره، فلسطین اشغالی و سودان

پیام بگذارید