حیرت انگیزترین «جاذبه های طبیعی گرجستان» را به هیچ وجه از دست ندهید!

30مهر1397
0 نظر

کشور گرجستان که یکی از مقاصد محبوب ایرانی هاست، دارای جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی بی نظیری است که در سفر به آن می توان بازدید کرد. با اینکه بسیاری از ما تنها شهرهای معروف آن یعنی تفلیس و باتومی را می شناسیم، اما باید بدانید که جاذبه های طبیعی گرجستان چیزی از این دو شهر کم ندارند.

پارک ملی واشلووانی | Vashlovani National Park

پارک ملی واشلووانی در بخش شرقی گرجستان واقع شده است. در سال ۱۹۳۵ این منطقه به منظور حفاظت از جنگل های کم عمق احداث شد، این پارک در آوریل ۲۰۰۳ به ۸۴٫۸۰ کیلومتر مربع گسترش یافت که پس از آن، مساحت کل پارک در مجموع ۲۵۱٫۱۴ کیلومتر مربع اندازه گیری شد. پارک ۱۵۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته و معمولا آب و هوای خشکی دارد. این منطقه حفاظت شده به خاطر درختان برگریزش (درختانی که در پاییز و زمستان برگ هایشان ریخته و مجددا در بهار رشد می کنند)، تپه ماهورهای شبه بیابان و گیاهان نیمه بیابانی اش معرف است. جاذبه های معروف دیگری در پارک ملی واشلووانی، دیوارهای تیز (Sharp Walls)، صخره های کانیون مانندی که جزو جاذبه های طبیعی گرجستان هستند و جنگل های آلازانی می باشند.

مناطق حفاظت شده پارک در انتهای بخش شرقی ددوپلیس تسقارو واقع شده اند که شامل ذخایر طبیعی واشلووانی، پارک ملی و ۳ بنای طبیعی، یعنی آتشفشان های Tudhi-Tpa Mud، گلوگاه ایگل یا عقاب و جنگل های سیلابی Kaklisyure Alazani می باشند. شبکه تورهای توریستی اجازه می دهد تا گردشگران در مسیرهای مشخص شده در پارک ملی، طبیعت گردی کنند. شما در این پارک ملی، زمین های پیک نیک، مکان های کمپینگ و خانه های ییلاقی را خواهید دید. کل پارک فعالیت های زیادی از قبیل پیاده روی، دوچرخه سواری و همچنین تورهای فرهنگی، زمین شناسی و آموزشی ارائه می دهد.

دریاچه ریتسا | Lake Ritsa

ریتسا، یکی از عمیق ترین دریاچه های گرجستان است که عمق آن ۱۱۶ متر اندازه گیری شده، ۹۵۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و مساحت این دریاچه ۱۳۲ هکتار است. دریاچه ریتسا بسیار غنی از ماهی قزل آلا می باشد و درجه حرارت سالانه آن ۷٫۸ درجه سانتیگراد است. در فصل زمستان، این منطقه گاهی اوقات برف است، در حالی که در تابستان همیشه گرم است.

از منظر هوایی، دریاچه به نظر می رسد که کاسه ای عمیق با کوه های پوشیده شده در جنگل است. آب‌های آن تا حدودی فیروزه ای رنگ هستند که تونالیته جالبی را با رنگ جنگل های اطراف آن، سبز مرمری ایجاد می کنند. دریاچه ریتسا در میان سه کوه بزرگ یعنی کوه Agapsta، Pshegishkha و Atsetuk قرار دارد. سطح صاف و شفاف آن، زیبایی منحصر به فرد و بی نظیری را با محیط اطراف فراهم می کند.

کوه شخارا | Shkhara Mountain

کوه شخارا مرتفع ترین نقطه گرجستان است که در منطقه سوانتی یافت می شود. این مورد از جاذبه های طبیعی گرجستان در فاصله ۸۸ کیلومتری شمال کوتایسی، دومین شهر بزرگ کشور قرار دارد. قله کوه در بخش مرکزی کوه های قفقاز بزرگ وجود داشته و سومین قله بلند در کل منطقه قفقاز محسوب می شود. ارتفاع آن ۵،۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است.

به طور کلی، کوه شخارا چهارمین قله بلند در کل اروپا پس از البروس، دیخ-تاو و کوهستان کوشتان تائو محسوب می شود. دامنه های آن یخی هستند و تنها برای کوهنوردان حرفه ای، مکانی ایده آل است. در طول تابستان، آب و هوای این جاذبه سریعا تغییر می کند که همین هم موجب بارش های کوتاه و رعد و برق محلی می شود. باد های قوی بیشتر اوقات در سراسر کوه، به ویژه در قله خود می وزند.

کوه قازبگی | Mount Kazbek

سومین قله بلند گرجستان، قازبگی است که ارتفاع آن ۵۰۳۳ متر می باشد. این کوه در کل رشته کوه های قفقاز مقام هفتم را از نظر ارتفاع دارد و یکی از کوه های محبوب برای کوهنوردی محسوب می شود. برجسته ترین ویژگی آن، شهرستان Stepantsminda است، زیرا قلل آن مستقیما در بخش غربی شهر قرار دارد. دامنه های آن اگرچه خیلی پوشیده از یخ نیستند اما بسیار شیب دار بوده و شکل مخروطی آن متمایز است.

کل منطقه بسیار تکتونیکی است زیرا زمین لرزه های متعدد، اما کوچکی به طور منظم در اینجا رخ می دهد. خود قله نیز توسط یک سیستم زمین گرمایی یا سیستم چشمه گرم فعال احاطه شده است. کارشناسان می گویند که کوه قازبگی یک آتشفشان فعال بالقوه است که با گدازه پوشیده شده و از زبره‌سنگ ساخته شده است. پایه قله قازبگی در ارتفاع ۱۷۷۰ متر قرار دارد و یکی از بزرگترین مخروط ها در میان گروه آتشفشانی قازبگی است.

غار کروبرا | Krubera Cave

غار کروبرا در گرجستان یکی از عمیق ترین غارهای روی زمین (یا به گفته برخی عمیق ترین غار زمین) می باشد که تاکنون کشف شده و در داخل توده‌کوه آرابیکا در قفقاز غربی واقع شده است. عمیق ترین نقطه بررسی شده و تفاوت آن با ارتفاع ورودی غار کروبرا ۲۱۲۷ متر است. سیستم غار ۱۶٫۰۵۸ متری به صورت چاهی عمودی است که با گذرگاه هایی به هم متصل دیده می شود. عمیق ترین چاه های ثبت شده در عمق ۱۵۲، ۱۱۵ و ۱۱۰ متری بوده است.

ورودی باریک غار در ارتفاع ۲۵۲۵ متری کوه ها آغاز می شود که گاهی اوقات در زمستان با لایه های عمیق برف پوشیده می شود. طبق اکتشاف سال ۲۰۰۸، این غار به دو بخش اصلی به عمق ۲،۱۹۷ متری و Non-Kuybyshevskaya به عمق ۱،۲۹۳ متری تقسیم شده است. دمای آب در عمق ۱۰۰ متر بسیار سرد و با درجه حرارت ۱ سانتیگراد است. امروزه، غار کروبرا یک مقصد معروف از میان جاذبه های طبیعی گرجستان برای گردشگران و محققان می باشد، آن هم به دلیل منحصر به فرد بودن و تجربه هیجان آوری است که این غار بسیار متفاوت به شما ارائه خواهد داد.

پیام بگذارید