سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل منطقه ای گرجستان

26مهر1397
0 نظر

گرجستان ازنظر استراتژیک کشورمهمی به شمار می اید زیرا دروازه ورود به قفقاز و آسیای مرکزی است. گرجستان مسیری قابل اعتماداست که قفقاز ،اروپا وآسیای مرکزی را به هم متصل می کند. این اهمیت از زمان پیدایش جاده تاریخی ابریشم و قرن ها پیش به گرجستان نسبت داده شده و اهمیت جغرافیای سیاسی آن را بالا برده است .

اقتصاد گرجستان بر پایه حمل و نقل استوار است. بین 65 تا 95 درصد از محموله هایی که توسط کشتی حمل میشوند در این کشور بارگیری میشوند. شیوه های جدید حمل و نقل میتوانند هوایی تازه را به رگهای این مسیر کهن که شرق را به غرب متصل کرده است بدمد .

همچنین گرجستان قصد دارد تا پایان سال 2017 ظرفیت بنادر خودرا به رقم100 میلیون تن در سال برساند ؛ و از سوی دیگر،پروژه راه آهن باکو-تفلیس-قارص را با ظرفیت سالانه 5 تا 15 میلیون تن به تکیمل نماید. این راه آهن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است زیرا نقطه اتصال راه آهن گرجستان و جمهوری آذربایجان و ترکیه به یکدیگرخواهد بود.

این پروژه ها با هدف افزایش نقش ژئوپولیتیک گرجستان درحمل و نقل منطقه ای طراحی شده اند .

حمل و نقل منطقه ای گرجستان
چرا سرمایه گذاری در حمل و نقل منطقه ای گرجستان

رشد سریع منطقه ایی

زیرساخت های کل این منطقه به سرعت در حال رشد و به روز رسانی است.از پروژه های مهم منطقه ای میتوان به این موارد اشاره کرد، ساخت” بندرآناکلیا “ و پروژه راه آهن باکو-تفلیس-قارص در گرجستان، ساخت” بندر Alyat در جمهوری آذربایجان، ساخت بندرUSD با ظرفیت 1،5میلیارد تن در ترکمنستان، اضافه کردن10 تانکر جدید در دریای خزر، اتصال راه آهن میان ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان، و همچنین ساخت راه آهن بین چین، قرقیزستان و ازبکستان بررسی موارد فوق نوید بخش افقهای روشن برای جاده ابریشم و کل منطقه است، و از سوی دیگر افزایش اهمیت کشورهای منطقه را به همراه خواهد داشت.

جریان رو به رشد نسبت به منطقه شرق

بخش غربی چین رشد سریع اقتصادی را در پیش گرفته است . تا کنون بالغ بر 53/87 میلیارد دلار برای ساخت فرودگاه ها، جاده ها و کاشت گیاهان انرژی زا دراین منطقه سرمایه گذاری شده است.همچنین پیش بینی میشود تا 2 سال آینده 114 میلیارد دیگربرای سرمایه گذاری در این منطقه اضافه شود.

این فرصتی است مغتنم برای گرجستان که آن را بخشی مهم ازجاده اوراسیا و جاده تاریخی ابریشم میدانیم. نخستین راه آهن مستقیم از چین به گرجستان در تاریخ 6 فوریه سال 2015 ساخته شد و نخستین محموله کالا در تاریخ 29 ژانویه 2015 از گرجستان به چین ارسال شد. این پروژه که باهمکاری راه آهن گرجستان، قزاقستان و آذربایجان و نظارت چین انجام شد.

گرجستان همچنان موقعیت حیاتی خود را در مسیرحمل و نقل شمال به جنوب از سمت کشور قفقاز حفظ کرده است .

گرجستان نقطه دسترسی به کشورهایی است که به راههای آبی دسترسی ندارند .

گرجستان به عنوان دروازه ورود برای کشورهای بدون راه آبی در آسیای مرکزی است، به گونه ای که مواد مصرفی مهمی نظیر نفت، گاز، زغال سنگ، روی، مس و دیگر منابع مهم قابل استفاده اروپاییان از طریق گرجستان انتقال داده میشود.

مسیر ترانزیت قابل اطمینانی است .

از سه جاده اصلی آسیا به اروپا ،جاده گرجستان امن ترین و مطمئن ترین مسیر است. از سوی دیگرفضای سیاسی و اقتصادی با ثبات گرجستان و همسایگی با کشور قفقاز باعث شده است تا هر روز بیش از پیش برجذابیتهای سرمایه گذاری در این منطقه افزوده شود .

علاوه بر این، بارگیری درکانال سوئز به حداکثر ظرفیت خود رسیده است. بنابراین فرصت ایجاد مسیر حمل و نقل زمینی شمال به جنوب در آینده نزدیک نیز وجود دارد.

ترخیص سریع کالا از گمرک

حمل و نقل بدون مالیات.

با توجه به گزارشات شفاف بین المللی در سال 2014،گمرک یکی از مخربترین عوامل درتجارت جهانی است.

میانگین زمان برای ترخیص کالا 15 دقیقه است.این زمان تا 15 روز برای پرداخت معوقات گمرک و مالیات بر ارزش افزوده واردکنندگان قابل تمدید است.

اینجا مجموعه ای از مدرنترین پایانه های ترخیص کالا از گمرک و بازرسی کالا،همچنین بارانداز با تجهیزات مدرن و تسهیلات مناسب وجود دارد.

سایرخدمات قابل ارائه شامل اعلام بار اولیه، خدمات ترخیص کالا از گمرک برای اتومبیل و خدمات آنلاین برای ترخیص کالا از گمرک از راه دور (مانند اظهارنامه مالیاتی) است.

 

برای سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل منطقه ای و آگاهی از پروژه ها،با کارشناسان ما تماس ۰۰۹۹۵۵۹۱۹۵۵۰۰۲ بگیرید.

وان جورجیا همراه مطمئن و همیشگی شما در بهشت قفقاز،کشور گرجستان

پیام بگذارید