سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و صنایع غذایی گرجستان

26مهر1397
0 نظر

علاوه بر توریسم و انرژی ، كشاورزي و توليد فرآورده هاي غذايي از اولویت اصلي گرجستان محسوب می شود . سرزمین گرجستان از دید اقلیمی منحصر به فرد می باشد و هر چهار فصل سال در آن دیده میشود.تقریباً ۴۳ درصد (یعنی ۳ میلیون هکتار) کل سرزمین گرجستان برای کشت و دامپروری مناسب است. در این کشور مناطق گوناگون اقلیمی و اکولوژی وجود دارد.

به خاطر همین در گرجستان امکان کشت و برداشت اکثر محصولات مناطق معتدل و نیمه گرمسیری وجود دارد: غلات و حبوبات، سبزیجات زودرس و دیر رس، کدو، سیب زمینی، انگور، محصولات نیمه گرمسیری، مرکبات و انواع گوناگون میوه.

صنعت کشاورزی گرجستان 9/2 درصد از تولید ناخالص داخلی و 17/5 درصد از حجم تجارت این کشور را تشکیل می دهد.

گرجستان دارای منابع غنی آب می باشد. در این کشور ۴۹ گونه خاک وجود دارد که امکان برداشت محصولات اندمیک (بومزاد) را می دهد. ۳۹ درصد زمینهای کشاورزی در ارتفاع ۵۰۰ متر از دریا، ۲۹ درصد در ۱۰۰۰-۵۰۰ متر، ۲۱ درصد ۱۵۰۰-۱۰۰۰ متر، و ۱۱ درصد در ۱۵۰۰ متر به بالا قرار دارند.

از همین تعریف کوچک می شود به اهمیت صنعت کشاورزی در گرجستان پی برد.

در زمان شوروی سابق ، بخش کشاورزی حدود يك سوم از كل توليد ناخالص ملي اين جمهوري را در بر مي گرفت . در صورتی که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ سیر نزولی پیدا کرده و در سال ۲۰۱۰ به ۸٫۴% رسیده است .

بخش کشاورزي در گرجستان با مشکلات زیادی از قبیل کمبود سرمايه ، عدم دانش روز و تولید کشاورزی به صورت سنتی، نبود صنايع تبدیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی مواجه است . اما در چند سال اخير سرمايه گذاري‌های خارجي در این بخش صورت گرفته و دولت قصد دارد تا با برنامه‌ريزي صحیح و اصولی، بخش كشاورزي را در این کشور رونق بخشد. پس از اجرای توافقنامه تعرفه صفر درصد میان گرجستان و اتحادیه اروپا، صادرات محصولات کشاورزی این کشور به اتحادیه اروپا افزایش چشم گیری داشته است.

هدف دولت گرجستان در کنار روش های سنتی کشاورزی ، ایجاد و توسعه بخش تولید صنعتی محصولات کشاورزی ، صنایع تبدیلی و مراکز مدیریت است تا با این اقدامات ، ضمن افزایش اشتغال زایی در این بخش ، سطح زندگی کشاورزان را نیز بهبود بخشد

از عواملی که سرمایه گذار را برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گرجستان ترغیب می کند می توان گونه نام برد :

آب و هوای مناسب – وجود بازار بزرگ فروش در منطقه – هزینه های پایین – تسهیلات ویژه دولت گرجستان در بخش کشاورزی – قیمت پایین زمین

از این رو سرمایه گذاری در رشته های زیر شاخه کشاورزی مانند : دامپروری – پرورش ماهی – صنایع تبدیلی – آبهای معدنی – گلخانه – سردخانه و … را می توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه گذاری نام برد .

از تسهیلات دولت میتوان پرداخت وام بانکی با حداکثر سود سالانه ۱۵% به سرمایه گذاران و باز پرداخت ۲ الی ۷ ساله که البته آژانس مدیریت پروژه ۱۱% از سود بانکی را پرداخت می‌نماید و سرمایه گذار ۴% باقی مانده را پرداخت می‌کند.

درباره آژانس مدیریت پروژه

چرا سرمایه گذاری در کشاورزی و صنایع غذایی
هزینه های پایین:

میانگین درآمد سالیانه کارگران شاغل در بخش کشاورزی 30 تا 40 درصد کمتراز متوسط حقوق تعیین شده توسط دولت است. دسترسی آسان و ارزان به آب ومنابع آب نیز از دیگر مزایای حضور در این صنعت است. همچنین بهای استفاده از انواع انرژی مانند آب و برق و گاز بسیار پایین و مقرون به صرفه است.

محیط زیست:

منابع طبیعی گرجستان و مناطق مختلف آب و هوایی برای تولید طیف گسترده ای از غلات، سبزیجات، میوه ها، و غیره مناسب است.وجود خاک غنی و عرضه آفت کش رایگان توسط دولت برای تولید محصولات ارگانیک ایده آل به نظر میرسد.

ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی:

سرمایه گذاران میتوانند برای ساخت پروژه های مربوط به صنعت کشاورزی و پردازش گیاهان از دولت کمک مالی تا سقف 250 هزار دلار (حداکثر 40 درصد از ارزش پروژه) دریافت نمایند. علاوه بر این سرمایه گذار می تواند در صورتی که سرمایه گذاری انجام شده سودی 4 برابر بیشتر از ارزش بازار آن داشته باشد اموال دولتی غیر منقول کشاورزی را به مالکیت خود در آورد.

بازار وسیع:

از یک طرف، سرمایه گذاران می توانند از مصرف رو به افزایش در بازار داخلی بهره مند شوند و از سوی دیگر از بازار صادرات به کشورهای منطقه آزاد تجاری شامل ترکیه، اوکراین و کشورهای مشترک المنافع و اتحادیه اروپا به ارزش 900 میلیون دلار استفاده نمایند.

فرصت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و صنایع غذایی

نوشیدنی و مشروبات الکلی،آب معدنی،مرغ و گوشت،پرورش آبزیان،احداث گلخانه،فراوری مواد غذایی و …

برای آگاهی از پروژه ها و مشاوره رایگان در بخش کشاورزی و صنایع غذایی با کارشناسان ما تماس  00995591955002 تماس بگیرید.

وان جورجیا همراه مطمئن و همیشگی شما در بهشت قفقاز،کشور گرجستان

پیام بگذارید