مهمترین قلعه های گرجستان

27مهر1397
0 نظر

برای قرن ها، دژ و قلعه ها نقش مهمی را در حفاظت از کشور در برابر حملات دشمنان ایفا کرده اند.


بازدید از قلعه های قرون وسطایی گرجستان

این قلعه ها قرن ها پیش ساخته شده اند اما بسیاری از آنها هنوز هم شرایط عالی ظاهر خود را حفظ کرده اند.

هنگام سفر به گرجستان، در هر نقطه ای از شهر می توانید شاهد این قلعه های زیبای قرون وسطایی باشید.

قلعه ناریکالا، قلب و روح تفلیس
قلعه ناریکالا

یکی از محبوب ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری گرجستان که در قرن چهارم ساخته شده است. این قلعه، قلب و روح تفلیس است. قلعه ناریکالا بر فراز تفلیس و رودخانه ی کورا واقع شده است. ناریکالا، قلعه ای است که در زمان امپراتوری ساسانی ساخته شده و برای ورود به آن نیاز نیست هزینه ای پرداخت کنید و برای رسیدن به قلعه ناریکالا سه راه وجود دارد: یکی از طریق تراموای هوایی تفلیس، دومی از راه باغ گیاه شناسی و سوم از طریق بالا رفتن از منطقه حمام های گوگردی.

قلعه ناریکالا 1

قلعه ناریکالا را در شهر تفلیس و بر روی تپه های سنگی به خاطر داشتن موقعیت استراتژیک به منظورکنترل عبور و مرور تنگه و در مسیر اروپا به هند ساخته شده است. این قلعه به عنوان یکی از استحکامات اولیه برای توسعه این شهر بود که البته بعدها اهمیت و جایگاه خود را از دست داد و گرفتار ویرانی شد. تا به امروز بخش های زیادی از قلعه بازسازی شده است به طوریکه قسمت های اصلی باقی مانده از این قلعه مربوط به قرن هشتم می­باشد؛ قابل ذکر است که قدمت برخی از سنگ تراشی ها، مواد و مصالح به کار رفته با آجرهای بعضی قسمت ها متفاوت بوده و البته بخش هایی از ساختمان نیز از سنگ ساخته است.

قلعه ناریکالا2

سنگ کاری های این قلعه با ترکیبی از آهک به همراه شن و ماسه ی درشت صورت گرفته، در صورتی که برخی قطعات از آجر و سنگ معدن ساخته شده و همه این ها به دلیل بازسازی های صورت گرفته و تفاوت زمان ساخت آن ها می باشد. قلعه شامل دو بخش با دیواره ای در یک تپه شیب دار بین حمام گوگرد و باغ گیاه شناسی تفلیس واقع است. این قلعه به عنوان آخرین سنگر برای مدافعان شهر خدمت کرده و بخش پایین تر دیوارهای قلعه در نزدیکی رودخانه بسته می شود.

قلعه ناریکالا4

در بخش پایین قلعه که به تازگی و در تاریخ ۱۹۹۶ – ۱۹۹۷ بازسازی شده، کلیسایی به نام سنت نیکلاس (St Nicholas) وجود دارد که این کلیسا جایگزین کلیسایی است که در قرن ۱۳ به دلیل آتش سوزی از بین رفت. این کلیسا با طرحی از معماری های قدیم با سه درب در سه طرف آن ساخته شده و بخش داخلی اش نیز با نقاشی های دیواری شامل تصاویری مربوط به کتاب مقدس و تاریخ کشور گرجستان، تزئین شده است.

 

قلعه آنانوری
قلعه آنانوری

قلعه آنانوری  یکی از دیدنی های گرجستان در 66 کیلومتری شمال شهر یک نمونه کلاسیک از معماری زیبای گرجی در یک مکان زیبا و خیره کننده می باشد. داخل قلعه دو کلیسای متعلق به قرن 17 وجود دارد که بزرگترین آنها، کلیسای اسومشن می باشد. این قلعه به دوک آراگوی تعلق دارد که از قرن 13 تا 18 در دره ترگی سلطنت کرد.داخل کلیسای اسومپشن ، نقاشی های دیواری متعلق به قرن 17 و 18 دیده می شود. برای لذت بردن از نمای شهر تفلیس، میتوانید از بلندترین برج های قلعه بالا بروید. این همان جایی ست که اخرین مدافعان در سال 1739 کشته شدند و شورشیان آنانوری را به اتش کشیدند.

قلعه آنانوری2

قلعه آنانوری یکی از میراث جهانی یونسکو در حاشیه رود آراگوی، یک مجموعه باستانی ست که نمایی بی نظیر از مناطق کوهستانی را ارائه می کند. روز خود را با خوردن کوفته های خینکالی در رستوران نزدیک این قلعه به پایان برسانید.

قلعه خرتویسی؛ با تاریخ سراسر هیجان
قلعه خرتویسی

قلعه خرتویسی، یکی از قدیمی ترین قلعه های گرجستان است که در بالای کوه و در مجاورت رود متکواری و پاراوانی واقع شده است. پیشینه ی اولیه ی این قلعه متاسفانه از بین رفته است. از نظر استراتژیک این قلعه در منطقه ای مهم قرار دارد به همین دلیل در گذشته بسیار مورد حمله دشمنان قرار گرفته و مدتی هم توسط ترک ها اشغال شده بود.

قلعه خرتویسی

قلعه دارای قسمت های بالایی و پایینی است که دیوار های پایینی چندان مستحکم نیستند. در جنوب قلعه یکی دروازه و برج قابل مشاهده است. یک معبد کوچک از قرن هجدهم در پشت برج وجود دارد.

قلعه گرمی
گرمی

گرِمی (به گرجی: გრემი) (Gremi) یک بنای تاریخی متعلق به قرن شانزدهم میلادی – قلعهٔ سلطنتی و کلیسای فرشتگان – در ایالت کاختی گرجستان می‌باشد. این مجموعه از شهر پررونق گرِمی برجای مانده و در شرق آن روستایی جدید با همان نام در منطقه قوارلی، ۱۷۵ کیلومتری شرق تفلیس، پایتخت گرجستان واقع شده‌است.

گرمی1

این قلعه در واقع مجموعه ای از معابد است. این قلعه یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری منطقه کاختی است. این مجموعه از معابد در قرن هجدهم توسط شاه لوان ساخته شده و در دوران سلطنت به پایتخت کوچکی تبدیل شده بود. این قلعه بعد ها توسط شاه عباس سوزانده شد، اما هنوز هم برخی از قسمت های زیبای آن باقی مانده است. در داخل قلعه نقاشی های زیبا و منحصربه فردی از قرن شانزدهم را خواهید دید. این قلعه در ۲۰ کیلومتری تلاوی قرار دارد.

مساحت این شهر تقریباً ۴۰ هکتار می‌باشد و از سه بخش اصلی – مجموعهٔ کلیسای فرشتگان، اقامتگاه سلطنتی و بخش تجاری تشکیل شده‌است. مطالعات دقیق باستان‌شناسی منطقه به ترتیب در سالهای ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۹ میلادی و ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ میلادی توسط: ا. مامولاشویلی و پ. زکریا انجام گرفته‌است. از سال ۲۰۰۷ میلادی موضوع گنجاندن بناهای تاریخی گرمی در سایت‌های میراث جهانی یونسکو مطرح شد.

پیام بگذارید