نخست وزیر گرجستان:تفلیس آماده برقراری روابط عادی با مسکو است

24مهر1397
0 نظر
نخست وزیر گرجستان روز جمعه در بیانیه ای آمادگی کشورش را برای برقراری روابط عادی با روسیه اعلام کرد و از دولتمردان مسکو خواستار برداشتن گامی در جهت عادی سازی روابط شد.
به گزارش وبسایت وان جورجیا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک گرجستان ،گئورگی کویریکاشویلی در آستانه دهمین سالگرد جنگ ماه اوت سال ۲۰۰۸ میلادی از مسوولان روسیه خواستار برداشتن گامی برای برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد .
در بیانیه نخست وزیر گرجستان آمده است : این جنگ تاثیر منفی به روابط گرجستان و روسیه گذاشت و روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد، به رسمیت شناخته شدن استقلال مناطق آبخازی و اوستیای جنوبی از سوی مسکو چشم انداز برقراری روابط عادی میان دو کشور را وارد بن بست کرده است .
نخست وزیر گرجستان، در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینکه روسیه و گرجستان بر سر دوراهی قرار گرفته اند افزود: دو کشور در آستانه دهمین سالگرد این جنگ یا باید همچنان طرح اتهامات علیه یکدیگر را ادامه دهند و یا گامی در راستای خروج از این وضعیت بن بست بردارند.
گئورگی کویریکاشویلی در بیانیه خود روند مذاکرات ژنو در شرایط نبود روابط دیپلماتیک میان گرجستان و روسیه که یکی از دو فرمت گفتمان میان دو کشور است ، را مورد اشاره قرار داد و افزود: ما پیشتر هم بیان کردیم و در حال حاضر نیز اعلام می کنیم که علاقمند به حصول نتیجه مشخص در قالب روند مذاکرات بین المللی ژنو هستیم .
وی در عین حال آمادگی دولت گرجستان برای گفتمان مستقیم با نمایندگان مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی را اعلام کرد .
روابط تفلیس و مسکو در پی انقلاب مخملی سال ۲۰۰۳ میلادی که بر اثر آن ادوارد شواردنادزه رئیس جمهوری وقت گرجستان و از سیاستمداران کهنه کار شوروی سابق برکنار و میخائیل ساآکاشویلی سیاستمدار غربگرا در این کشور به قدرت رسید ، رو به وخامت گذاشت .
بیانیه های شدید الحن ساآکاشویلی علیه روسیه و اتهامات وارده درباره حمایت مسکو از مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی در گرجستان و نیز علاقمندی وی برای استقرار نیروهای ناتو در گرجستان به تنش در روابط دو کشور دامن زد .
دولت تفلیس در زمستان سال ۲۰۰۵ میلادی خوستار خروج بلافاصله نیروهای نظامی روسیه مستقر در زمان دولت شواردنادزه در مناطق آخالکالاکی و باتومی گرجستان شد و همزمان ساآکاشویلی قصد دولت گرجستان برای عضویت در ناتو را اعلام کرد و پارلمان این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی مصوبه ای در این زمینه نیز صادر کرد .
تنش در روابط تفلیس و مسکو در ماه اوت سال ۲۰۰۸ میلادی به در گیری های نظامی گرجستان از یک طرف و نیروهای روسیه و مناطق تجزیه طلب آبخازی و اوستیای جنوبی از طرف دیگر منجر شد و نظامیان روسیه در جریان این درگیری ها تا ۳۰ کیلومتری تفلیس پایتخت گرجستان رسیدند .
در پی این درگیری های پنج روزه روسیه بطور رسمی استقلال اوستیای جنوبی و آبخازی را به رسمیت شناخت و گرجستان نیز روابط دیپلماتیک با روسیه را قطع کرد و به عضویت در جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع پایان داد .
در حال حا ضر دیالوگ میان روسیه و گرجستان در قالب مذاکرات ژنو دو کشور و دیدار مرتب زوراب آباشیدزه و گریگوری کاراسین معاونین وزرای خارجی دو کشور در پراگ انجام می گیرد .
شهروندان روسیه در شرایط فعلی بدون ویزا می توانند به گرجستان سفر کنند ولی سفر شهروندان گرجستان به روسیه با ویزا امکان پذیر است .

پیام بگذارید