پارلمان گرجستان به دولت جدید این کشور رای اعتماد داد

27مهر1397
0 نظر

پارلمان گرجستان، با برگزاری جلسه فوق العاده به دولت موقت این کشور که از سوی نخست وزیر «ماموکا باختادزه» معرفی شده است، رای اعتماد داد .
به گزارش وان جورجیا و به نقل از خبرگزاری ‘ اسپوتنیک گرجستان ‘، روز پنجشنبه گزارش داد: ٩٩ نماینده پارلمان گرجستان به کابینه باختادزه رای مثبت و شش نماینده نیز به این کابینه رای منفی دادند.
گئورگی کویریکاشویلی نخست وزیر پیشین گرجستان، یک هفته پیش – ١٣ژوئن – در پی اعتراضات مردمی به نحوه محاکمه قاتلان دو نوجوان در این کشور از سمت خود استعفا کرد و حزب حاکم ‘ رویای گرجستان ‘ یک روز بعد ماموکا باختادزه را به سمت نخست وزیری معرفی کرد .
ترکیب کابینه جدید تفاوت زیادی با کابینه پیشین ندارد و به غیر از وزیران امور خارجه ، اقتصاد و دارایی، سایر وزرا سمت های خود را حفظ کرده اند.
در کابینه جدید «گئورگی چرکزیشویلی» وزیر اقتصاد ، «داوید زالکالیانی» وزیر امور خارجه شده که هر دو نفر پیش از این معاونین این وزارتخانه ها بودند.
همچنین با توجه به معرفی وزیر دارایی بعنوان نخست وزیر ،«نیکولوز گاگوئا» معاون وی این پست را عهده دار شده است.
نخست وزیر جدید گرجستان تقویت نهادهای دموکراتیک ، انجام اصلاحات اساسی در حوزه آموزش و پرورش ، توسعه بخش خصوصی کوچک و متوسط ، ایجاد هیات دولت کوچک و انعطاف پذیر و نیز برقراری ارتباط تنگاتنگ با نهادهای اروپایی و اورآتلانتیک را از اولویت های فعالیت دولت خود اعلام کرد .
باختادزه، مدتی پیش اعلام کرد که هیات دولت جدید وی موقتی است و برنامه ریزی کرده است در آینده نزدیک طرح قانون کاهش تعداد وزیران از ١۴ نفر فعلی به ١١ نفر را به پارلمان ارایه می کند .
ایراکلی کوباخیدزه رییس پارلمان گرجستان نیز در این ارتباط اعلام کرد که پارلمان این کشور لایحه کوچک سازی دولت را ظرف سه هفته بررسی و تصویب خواهد کرد و در پی آن نخست وزیر کابینه اصلی را به نمایندگان پارلمان برای کسب اعتماد معرفی خواهد کرد .
هیات دولت موقت فعلی گرجستان متشکل از این اشخاص است:
– تیا سولوکانی وزیر دادگستری
– لوان ایزوریا – وزیر دفاع
– گئورگی گاخاریا – وزیر کشور
– داوید سرگئینکو – وزیر کار ، بهداشت و تامین اجتماعی
– میخئایل چخنکلی – وزیر آموزش و پرورش و علم
– کاخا کاخیشویلی – وزیر اجرای احکام قضایی
– سوزار سوباری – وزیر امور آوارگان
– لوان داویتاشویلی – وزیر حفاظت محیط زیست و کشاورزی
– نیکولوز گاگوئا وزیر دارایی
– گئورگی چرکزیشویلی – وزیر اقتصاد و توسعه پایدار
– زوراب آلاویدزه – وزیر توسعه منطقه ای
– داوید زالکالیانی – وزیر امور خارجه
– میخایل گئورگادزه – وزیر فرهنگ و ورزش
– کتوان سیخلاشویلی – وزیر امور همبستگی و برابری مدنی

پیام بگذارید