سرمایه گذاری در بخش انرژی گرجستان

26مهر1397
0 نظر

در طول یک دهه‌ی قبل، مصرف انرژی و نرخ تولید ناخالص داخلی واقعی گرجستان با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه بوده و در سال 2015 به 4/10 TWh رسید. اگر این روند ادامه پیدا کند، در 10 سال آینده، گرجستان با کمبود تولید انرژی روبرو خواهد شد. به دلیل تجدید و توان‌بخشی تولید HPPs های فعلی در سال‌های 2004 تا 2010، این کمبود تولید انرژی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت. از سال 2012، دوازده HPPs جدید به کار گرفته شدند، اما به دلیل بالارفتن مصرف انرژی در گرجستانو کشورهای همسایه، فرصت بسیار خوبی برای احداث نیروگاه‌های جدید برای برطرف ساختن این نیاز فراهم آورده است. بر اساس تخمین های صورت گرفته، تنها %25 از پتانسیل انرژی گرجستان، بهره برداری شده است. این بدان معناست که پتانسیل‌های براورده نشده‌ی زیادی وجود دارند که معمولا ناشی از منابع ابی هستند، ولی گرجستان دارای منابع گسترده بادی، خورشیدی، زمین گرمایی و زیست‌توده‌ها را می باشد. ،بنابراین یکی از فرصت های سرمایه گذاری در گرجستان حوزه انرژی خواهد بود.

در سال 2015، تولید انرژی الکتریکی در گرجستان به 8/10 TWh رسید که در حدود %78 از آن، انرژی تولید شده آبی بود. (یعنی 5/8TWh ) به دلیل فصلی بودن تولید الکتریسیته، گرجستان مجبور بود تا در ماه‌های زمستان حدود 7/0 TWh انرژی را به کشور وارد کند، اما هنوز قادر بود در ماه‌های تابستان نزدیک به 7/0 TWh را به کشورهای همسایه نیز صادر کند.

در حال حاضر، 17 نیروگاه تولید برق آبی در حال احداث هستند، که هفت عدد از آنها دارای ظرفیت حدودی 300 MW هستند. تا پایان سال 2015، یک نیروگاه سیکل ترکیبی گازی با ظرفیت 230 MW تاسیس شد و احداث اولین نیروگاه انرژی بادی در گرجستان آغاز گردید و در سال 2016، کار احداث 14 HPP جدید نیز آغاز شد. بخش انرژی گرجستان به سرعت در حال گسترش است و با تمامی مزایای رقابتی موجود در این کشور، فهمیدن چرایی این گسترش ناگهانی، چندان دشوار نیست.

چرا سرمایه گذاری دربخش انرژی

تقاضای داخلی رو به رشد

از سال 2004 تولید انرژی برق به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت و منجر به تبدیل شدن گرجستان به صادرکننده‌ی بعدی برق در سال‌های 2007 تا 2011 شد. با کامل کردن HPPs که در حال حاضر در دست احداث است، انتظار می رود تا در طول دوره‌ی تابستان، صادرات انرژی افزایش پیدا کند، اگرچه در ماه‌های زمستان، گرجستان هنوز هم از الکتریسیته‌ی گران حاصل از TPP و واردات استفاده خواهد کرد. بدون نیروگاه‌های بیشتر، ظرفیت تولید گرجستان برای برطرف ساختن نیازهای داخلی در زمستان کافی نیست و در بلندمدت، سرانه مصرف انرژی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و کمبود تخمین زده شده تا سال 2025 بیشتر از 5 TWh خواهد بود.

بازار آزاد و بازار بدون نظارت دولتی

از سال 2008، گرجستان به یک بازار آزاد و بدون محدودیت تبدیل شد. در این کشور پروژه‌های تجدید‌پذیر بر مبنای اصل ساخت-مالکیت-عملیات (BOO) هستند. هیچ تعرفه‌ای برای HPPs های جدید‌الاحداث تعیین نشده است و سرمایه گذار، آزاد است تا شخصاً بازار مدنظر خود را انتخاب کند و در رابطه با قیمت چانه‌ زنی نماید. هیچ هزینه‌ای برای متصل شدن به شبکه‌ی انتقال انرژی گرفته نمی‌شود. هیچ مجوزی برای صادرات و HPPs جدید لازم نیست. همچنین اقدامات تولید و صادرات، معاف از مالیات VAT هستند.

زیرساخت‌های شبکه‌ای پیشرفته

گرجستان دارای زیرساخت شبکه‌ای توزیع انرژی پیشرفته ای است. کل قلمرو گرجستان با بیش از 3000 کیلومتر خط ولتاژ بالا، متوسط و پایین تحت پوشش قرار گرفته و در حدود 100 ایستگاه فرعی دارد. در سال 2013، یک خط جدید 400KV با ایستگاه HVDC پشت به پشت احداث شد که گرجستان را به ترکیه متصل می‌نمود و منجر به افزایش ظرفیت فعلی انتقال به کشورهای همسایه می‌شد. تا پایان سال 2015، ظرفیت انتقال مرزی به 5000 MW رسید.

در سال 2015، برنامه‌ی توسعه‌ی شبکه توسط دولت تصویب شد، که هدف آن حصول اطمینان از پیشرفت مداوم و به کارگیری یکپارچه از ظرفیت‌های جدید تولید شبکه‌ انرژی بود.

فرصت منحصر بفرد برای صادرات

با فراوانی کوه‌های بلند و مرتفع و رودخانه‌های با جریان سریع، گرجستان نسبت به همسایگان خود به لحاظ هزینه‌های تولید، مزیت رقابتی دارد. جذاب‌ترین بازار صادرات همان ترکیه است که در اروپا رتبه‌ی اول را دارد و در جهان نیز بعد از چین در رتبه‌ی دوم به لحاظ افزایش تقاضا برای الکتریسیته قرار گرفته است. ترکیه در ماه‌های تابستان با کمبود برق مواجه می شود، در حالیکه گرجستان مازاد تولید دارد. در طول دهه‌ی گذشته، مصرف انرزی در ترکیه در سال 2014 در حدود 22/257 TWh بوده است که کمبود انرژی آن نیز چیزی برابر با 2/5 TWh است. شرکت توزیع نیروی برق ترکیه پیش بینی کرده که مصرف الکتریسیته در ترکیه سالانه به طور میانگین 5/5% افزایش خواهد داشت. تقریبا 80 درصد از الکتریسیته‌ی مورد نیاز توسط گاز و نیروگاه‌های توان ذغال سنگی تولید می شوند، حتی اگر قیمت نفت و گاز بسیار پایین باشد، انتظار می‌رود که قیمت الکتریسیته در ترکیه هم‌چنان بالا باقی بماند.

برای سرمایه گذاری در بخش انرژی و آگاهی از پروژه ها،با کارشناسان ما تماس 00995591955002 بگیرید.

وان جورجیا همراه مطمئن و همیشگی شما در بهشت قفقاز،کشور گرجستان

پیام بگذارید