سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن کشور گرجستان

26مهر1397
0 نظر

سرمایه گذاری در گرجستان بخش صنعت

گرجستان وارث صنایع متنوعی در زمینه های فولاد، نصب تجهیزات هواپیما ، مواد غذایی، معدن و لوکوموتیو از شوروی سابق بود اما سوء مدیریت ناشی از مشکلات داخلی این کشور به ورشکستگی بسیاری از آنها انجامید. در نتیجه فروش تجهیزات و ماشین آلات به صرفه تر از احیاء مجدد آنها شد. لذا ماشین آلات صنعتی به صورت آهن قراضه به کشورهای همسایه صادر می شد. فروش تجهیزات و ماشین آلات در این کشور به گونه ای بوده که تاکنون نیز یکی از اقلام مهم صادراتی این کشور را آهن قراضه تشکیل داده است.

پس از سال ۱۹۹۵ و با ایجاد ثبات سیاسی، احیاء صنایع در دستور کار دولت قرارگرفت و با اقدامات انجام شده به ویژه در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی ، به مرور صنایع احیاء شد.

در سال ۲۰۰۳ دولت جدید گرجستان شروع به تغییر اقتصاد به سوی خصوصی سازی و بازار آزاد نمود. براساس گزارش بانک جهانی،گرجستان یکی ازسریع‌ترین کشورها در ایجاد تغییرات اقتصادی بوده و در سال ۲۰۱۱ مقام شانزدهم جهان را در سهولت تجاری به خود اختصاص داد.در دهه گذشته ،این کشور بر جذب سرمایه گذاری خارجی و عمدتا سرمایه گذاری مستقیم خارجی متمرکز بوده است.

صنعت شاخه اصلی اقتصاد گرجستان محسوب می‌شود و نقش زیادی در تولید مجموعه اقتصادی این کشور دارد. صنایع گرجستان ارتباط نزدیکی با اقتصاد دیگر جمهوری‌های شوروی داشت و به لحاظ تأمین مواد خام، انرژی و لوازم یدکی وابستگی زیادی به روسیه و دیگر جمهوری‌های شوروی داشت و به همین دلیل در سال‌های پس از استقلال، صنایع این کشور خسارات زیادی را متحمل گردید. به گونه‌ای که تا سال ۱۹۹۴ میلادی، تقریباً یک سوم کارخانجات گرجستان دست از تولید کشیدند.

در بین محصولات صنعتی گرجستان، صنایع غذایی ۴۰٪، صنایع سبک ۲۰٫۸٪، ماشین‌سازی و صنایع فلزی ۱۳٫۸٪ از حجم تولید صنعتی را به خود اختصاص می‌دهند.

همچنین موسسات صنعتی تولید مصنوعات چوبی در این کشور فعالیت دارند. تولید ظروف شیشه‌ای و بلوری، مصنوعات سرامیک از دیگر رشته‌های فعالیت صنعتی گرجستان است.

در گرجستان، صنایع سبک گسترش زیادی داشته‌است. در تفلیس، کوتائیسی، باتومی، سوخومی و بعضی شهرهای دیگر، موسسات تولیدی کالاهای مصرفی ازقبیل پارچه‌های پشمی، ابریشمی و نخی، تولید لباس، کفش، تریکو و لوازم خرازی، اشتغال به کار دارند. از موسسات صنایع غذایی، می‌توان از کارخانه‌های چای خشک کنی، شراب سازی، تولید کنسرو و کمپوت، تولید عطر و ادکلن، توتون، شیرینی، گوشت، شیر و تعدادی دیگر نام برد.

دلایل سرمایه گذاری در گرجستان

سرمایه گذاری در گرجستان بخش معدن

گرجستان دارای معادن متعددی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: زغال سنگ، منگنز، خاک نسوز، فلزات آهنی باریت، عقیق، مرمر، سنگ آهن، آرسنیک، مولیبدان، تنگستن و جیوه. علی‌رغم وجود معادن قابل توجه در گرجستان، به دلایل مختلف از جمله: ضعف تکنولوژی و منابع مالی، شناسایی کامل این معادن و بهره‌برداری از آن‌ها در زمان اتحاد جمهوری‌های شوروی سابق امکان‌پذیر نبود.

بزرگترین معدن منگنز جهان در گرجستان قرار دارد. وسعت این معدن که در نزدیکی شهر «چیاتورا» نزدیک بندر پوتی واقع شده، ۱۴۰ کیلومتر مربع است و ذخایر منگنز آن ۲۵۰ میلیون تن برآورد شده‌است.

گرجستان در سال ۲۰۰۲ میلادی، ۶ هزار تن زغال سنگ، ۱۲ هزار تن مس، ۳۴۵ هزار تن سیمان، ۲۰۰۰ تن طلا تولید کرده‌است.

در گرجستان شما نمی توانید معدنی را خریداری کنید ولی می توانید آن را با دریافت مجوز با مدت معینی از دولت اجاره کرده و فعالیت نمایید.

معادن سنگ مرمر گرجستان که کیفیت آن با مرمرهای مهم جهان مانند مرمر کاراد ایتالیا برابری می کند در بخش ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.معادن آندزیت نیز در ناحیه بورجومی وگازبکی وجود دارد.

معادن ذغال سنگ تقیبولی و تقوارچلی شامل ۳۴۷ میلیون تن ذغال سنگ بوده و معدن ذغال منطقه آخالتسیخه ذخایری معادل ۷۱ میلیون تن لیگنیت دارد. در گرجستان حدود ۴۶ معدن ذغال سنگ نارس وجود دارد که ۵ واحد از آنها از اهمیت صنعتی خاصی برخوردارند و حجم ذخیره کل این معادن ۷۱ میلیون متر مکعب می باشد.

معادن اکسید باریوم گرجستان بسیار غنی می باشند، رگه هایی با ضخامتهای متفاوت از اکسید باریوم در غرب گرجستان یافت می شود. گومبرین یا گل سفید از دیگر مواد معدنیست که در گرجستان یافت می شود.

برای سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن و آگاهی از پروژه ها،با کارشناسان ما تماس 00995591955002 بگیرید.

وان جورجیا همراه مطمئن و همیشگی شما در بهشت قفقاز،کشور گرجستان

 

وان جورجیا ارائه خدمات سرمایه گذاری در گرجستان و اقامت گرجستان به همراه مشاوره رایگان

پیام بگذارید