سندرم التهابی چند سیستمی

7بهمن1399
0 نظر
MIS-C

MIS-C چیست؟

 

عارضه کووید_19 در کودکان – پزشکان درخواست تأیید پروتکل را دارند.

 

David Tsibadze رئیس مرکز بهداشتی کودکان در بیمارستان های گرجستان اعلام کرد:

“تصویب به موقع و فوری پروتکل برای تشخیص و مدیریت سندرم التهابی چند سیستم (MIS-C) در کودکان امری اصولی و بسیار مهم است.” .

اگرچه یک بیماری جدید در کودکان آلوده به کووید_19 است و سندرم MIS-C نادر است و همچنین میزان عوارض آن حدود 0.66% است.

با این حال در سه ماه گذشته، در گرجستان، بستری شدن 65 کودک با این تشخیص اطلاع رسانی در این مورد ضروری است. کارشناسان می گویند نیازی به تزریق وحشت در جامعه نیست، با این حال، این بیماری  “باید در نظر گرفته شود”.

تاثیر کووید 19 بر کودکان

پزشکان گرجی این بیماری جدید کودکان را یکی از گرانترین بیماریهای کودکان می دانند و می گویند که در مجموع تشخیص و درمان آن چندین هزار لاری هزینه دارد.

به همین دلیل، آنها می گویند: مهم است که پروتکل تهیه شده توسط متخصصان به موقع توسط وزارت بهداشت تصویب شود تا پروتکل ملی را به خود اختصاص دهد ، که از قبل به طور رسمی موضوع تأمین اعتبار تشخیص را تعیین می کند.

از 65 کودک مبتلا به سندرم MIS-C ، حدود 45 بیمار در کلینیک یاشویلی تحت درمان قرار گرفتند. 9 نفر از آنها هنوز در کلینیک هستند. وضعیت سلامتی یک بیمار نسبتاً پیچیده است و وی در بخش پزشکی بحرانی کلینیک تحت درمان است. در گرجستان ، میانگین سنی بیماران 5.5 سال است که کمی کمتر از آمار بین المللی است. میانگین سنی افراد مبتلا به سندرم MIS-C در جهان 8 سال است.

به گفته ایوان چخایدزه، بیماران با این تشخیص به مدت 7-10 روز در کلینیک ها درمان می شوند، اما روند بهبودی بسیار طولانی تر می شود:

“روند بهبودی 3-4 هفته طول می کشد. پس از ترخیص در خانه، بیماران به ناچار زیر نظر پزشک باقی می مانند. می توان گفت که روند بهبود نهایی بسیار طولانی می شود. “

 

بیشتر بدانیم:

با توجه به همه‌گیری کرونا و درگیری میلیون‌ها نفر در سراسر جهان هر روز با علائم جدیدی از این بیماری روبه‌رو می‌شویم، طبق شواهد جدید به دست‌آمده در چند کشور این بیماری در کودکان به شکل متفاوتی ظاهر شده است. در این مورد سؤالات زیادی مطرح شده است از جمله اینکه کرونا و بیماری جدید التهابی در کودکان با یکدیگر در ارتباط هستند یا خیر؟ و یا اینکه آیا کاوازاکی و بیماری کرونا در کودکان به یک شکل بوده و با علائم مشترکی ظاهر می‌شوند یا خیر؟ برای پاسخ به این سؤالات همراه ما باشید:

 

کرونا و بیماری جدید التهابی در کودکان (MIS-C)

در حالی که بیشتر کودکانی که دچار بیماری کووید ۱۹ می‌شوند بیماری خفیف یا حتی بدون علامتی دارند، گزارش‌های جدیدی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از کودکان ممکن است عارضه‌ای داشته باشند که می‌تواند شدید و خطرناک باشد. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا این بیماری نوظهور، کاوازاکی و بیماری کرونا با علائم مشترک در کودکان ظاهر شده‌اند؟

سندرم التهابی چند دستگاهی (multisystem inflammatory syndrome) ترجمهٔ لفظی این سندرم است که به اختصار MIS-C گفته می‌شود.

این سندرم می‌تواند منجر به مشکلات تهدیدکنندهٔ زندگی مانند مشکلات قلبی و یا مشکلاتی برای سایر ارگان‌های بدن شود.

در گزارش‌های اولیه آن را با بیماری کاوازاکی مقایسه کرده‌اند، کاوازاکی بیماری التهابی‌ای است که می‌تواند منجر به مشکلات قلبی شود. اما در حالی که برخی موارد بیماری بسیار شبیه کاوازاکی است، برخی دیگر از بیماران علائم متفاوتی داشتند. متخصصان فکر می‌کنند که MIS-C احتمالاً واکنش بدن به عفونت کووید ۱۹ باشد. اما موارد زیادی وجود دارد که قابل درک نیست، از جمله اینکه چرا آزمایشات تشخیص کووید ۱۹ در برخی از کودکان مبتلا به MIS-C منفی بوده است.

 

کودکان مبتلا به کووبد 19

MIS-C چیست؟

علائم سندرم التهابی جدید موسوم به MIS-C چیست؟

علائم MIS-C در موارد مختلف متفاوت است، اما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب طولانی‌مدت (بیش از چند روز)

  • راش (بثورات و التهابات پوستی)

  • ملتحمه (قرمزی قسمت سفید چشم)

  • درد معده

  • استفراغ و یا اسهال

  • غدد لنفاوی بزرگ و متورم در گردن

  • لب‌های قرمز و ترک‌خورده

  • زبانی که قرمزتر از حد معمول است و شبیه توت‌فرنگی است

  • دست و پاهای متورم

  • تحریک‌پذیری و یا خواب‌آلودگی غیرعادی‌ یا ضعف.

البته باید در نظر داشت که شرایط بسیار دیگری هم وجود دارد که میتواند باعث ایجاد این علائم شود. به عنوان مثال، عفونت گلو می‌تواند باعث ایجاد تب، بثورات پوستی، گروههای لنفاوی متورم و زبان توت فرنگی شود، همچنین ویروسهای متداول زیادی وجود دارد که باعث درد معده، استفراغ و اسهال میشوند. پزشکان تشخیص MIS-C را نه تنها براساس این علائم بلکه در حین معاینه جسمی و همچنین آزمایشات پزشکی که التهاب و عملکرد اندامها را بررسی میکند، انجام میدهند.

آنچه والدین باید درباره بیماری MIS-C بدانند:

ما در حال یادگیری در مورد بیماری MIS-C هستیم. در این مرحله سؤالات زیادی وجود دارد که هنوز پاسخی برای آن‌ها نداریم، اما موارد زیر چیزهایی است که والدین باید درباره این سندرم بدانند:

این بیماری نادر است. در حالی که اخبار بسیار زیادی در مورد این سندرم وجود دارد اما در نظر داشته باشید که این بیماری بسیار نادر است. تعداد بیماران مبتلا به این بیماری کم است، به خصوص در این زمان که بیماری کووید ۱۹ به این میزان گسترده شده است. در صورتی که یکی از این علائم ذکر شده در کودکان بروز کرد والدین نباید دچار وحشت شوند.

این بیماری قابل ‌درمان است. پزشکان در استفاده از روشهای درمانی مختلف و همچنین استفاده از روش‌های حمایتی برای ارگانهای دارای مشکل، موفق عمل کرده‌اند. در حالی که مرگ و میرهایی نیز رخ داده است، بیشتر کودکانی که به این سندرم مبتلا شده‌اند بهبود یافته‌اند.

این سندرم جدی است. به همین دلیل مهم است که هوشیار باشیم. اگر فرزند شما علائمی را که در لیست بالا آمده است از خود نشان داد، به خصوص اگر تب طولانی‌ مدت (بیش از چند روز) داشته باشد با پزشک تماس بگیرید. اما اگر پزشک شما نگران نیست، این عالی است. هر چند اگر علائم بدتر شده و یا بهبود نیابد، دوباره تماس بگیرید یا فرزند تان را به اورژانس بیاورید.

mis-c

بسیاری از والدین می ترسند که فرزندان خود را در طول همه گیری کووید ۱۹ از خانه بیرون آورند، چه رسد به اینکه به مطب یا بیمارستان مراجعه کنند. این قابل درک است، اما مسئله مهم این است که اجازه ندهید این ترس سلامت کودک شما را به خطر بیندازد. اگر در مورد فرزند خود نگران هستید – به همین دلیل یا به هر دلیلی – با پزشک خود تماس بگیرید. به کمک هم میتوانید بفهمید که چگونه مراقبت‌های مورد نیاز فرزندتان را فراهم کنید.

منبع:

 

 

 

 

.

شرکت وان جورجیا همراه همیشگی شما در گرجستان

پیام بگذارید