قلعه رباتی در گرجستان

3آبان1397
0 نظر

یک قلعه ای به نام قلعه رباتی در شهر آخالتسیخه  (Akhaltsikhe Castle) و جود دارد. مکان این قلعه در 50 کیلومتری شهر برجومی قرار دارد، که مسافت آن با ماشین تقریبا 50 دقیقه می باشد.

این قلعه در قرن 13 میلادی، به سبک قرون وسطی ساخته و بنا شده است.

نام باستانی و قدیمی قلعه رباتی لومیسا بوده است. دلیل نام گذاری آن به خاطر شکل یکی از صخره های اطراف این شهر می باشد که خیلی خاص است. این صخره به شگل سر یک شیر است و از آن جهت آن را قلعه لومیسا نامیده اند. چرا که معنای لومیسا شیر است.

بعد از بازسازی هایی که در این قلعه در سال 2011 به مدت 15 ماه انجام دادند، تصویری زیبا و افسانه ای از این قلعه به وجود آمده است. زمان اتمام بازسازی این قلعه جالب، خواننده معروف فرانسوی، چارلز آزناوور که پدر وی اهل شهر آخالتسیخه بوده، کنسرت فوق العاده باشکوهی را با حضور رییس جمهور گرجستان و همچنین مردم برگزار کرد. این کنسرت خاطره خوب و زیبایی در ذهن همگان باقی گذاشت.

در واقع این قلعه باشکوه از قرن 14-13 میلادی توسط پادشاهان گرجی تصرف شده بود تا زمتنی که در سال 1393 میلادی، تیمورخان لنگ توانست آن را تصرف کند و مدتی بعد در سال 1590 میلادی به موجب عهدنامه فرهادپاشا ، این قلعه به تصرف ترک های عثمانی درآمد.

ترکان عثمانی هم ظرف 100 سال، منطقه سامتسخه جواختی را تا در سال 1783 به تصرف و فرمان خود درآوردند. در همین سال بعد از بستن پیمان گرجی ها و روس ها تحت پیمان گرجیوسک، در سال 1810 میلادی روس ها به منظور تصرف و تصاحب این منطقه تلاش کردند. برعکس ترک ها شکست خوردند و بدین گونه  بعد از 18 سال که در سال 1828 میلادی همه منطقه و شهر آخالتسیخه و قلعه رباتی به تصرف تزار های روسی درآمد.

مشخصات ظاهری این قلعه بدین گونه است که با باغچه های سرسبز، فواره و آب نماهای زیبا و جذاب، سنگفرش چشم نواز، سنگ کاری های منحصر به فرد، نما و چشم اندازی جالب را برای بینندگان و بازدیدکنندگان فراهم آورده است.

نقش و نگارهایی حوض های لاجوردی رنگ، نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این فضای لطیف و صمیمی باعث می شود که مدت طولانی در ذهن همگان باقی بماند و اثر مثبتی را بر ذهن و روح بازدید کننده بر جای گذارد.

قلعه رباتی گرجستان

بالای دیواره ها و باروهای قلعه، می توانیم کنگره های زیاد و متعددی را مشاهده کنیم که بسیار جالب و دیدنی هستند. کاربرد این کنگره ها در واقع در دژهای کهن بوده است که سربازان مسلح برای مخفی شدن به آنجا می رفتند و برای دفاع از قلعه، از چشم دشمن پنهان می ماندند و با تفنگ یا تانک حمله می کردند.

قلعه رباتی، قلعه ای خیال انگیز است که باعث می شود شما گذر زمان حال را متوجه نشوید، و از هرجچیزی در ذهن خود رهایی یابید و به گذشته های باستانی بپیوندید، انگار که در یک افسانه قدیمی متولد شده باشید. زمانی که در دل این قلعه، زیر آسمان زیبا، و بر روی سنگفرش های خیالی اش قدم بر می دارید با خود بگویید:

یکی بود، یکی نبود، زیر گنبد کبود غیر از خدا قلعه ای تک و تنها بود. اما این قلعه با شکوه، قلعه ای است که قرن ها اسراری را در قلب خیالی خود مخفی نگه داشته است. خاطراتی که مثل ملاقات های عاشقانه پنهانی، و حتی اسرارآمیز ترین جلسات نظامی میان سران عالی رتبه در پشت درب های سنگین این قلعه رخ داده است!

این قلعه ای پا بر جا بود، هست و خواهد ماند! قلعه رباتی قلعه ای است که دارای مسجد، کنیسه و کلیسا باهم می باشد و آشتی و تعامل را میان ادیان  برقرار ساخته بود تا سرمشقی برای ابدیت و بشریت باشد،

در صورت سفر به گرجستان از قلعه رباتی بازدید نمائید.

وان جورجیا ارائه خدمات سرمایه گذاری در گرجستان و اقامت گرجستان به همراه مشاوره رایگان

شرکت وان جورجیا همراه همیشگی شما در کشور زیبای گرجستان

 

پیام بگذارید