شهر اوپلیستسیخه به گرجی: უფლისციხე

3آبان1397
0 نظر

شهر سنگی اوپلیستسیخه در گرجستان (Uplistsikhe _ უფლისციხე-)


از جاذبه های دیدنی و مهمی که در کشور گرجستان  و بین دو شهر تفلیس و باتومی قرار دارد، شهر سنگی اوپلیس تسیخه است.این شهر سنگی سالانه به دلیل جذابیت های خاص خود میزبان تعداد زیادی از گردشگران از کلیه نقاط جهان می باشد. شهر سنگی اوپلیس تسیخه در گذشته های دور جزء مهمترین مراکز سیاسی و مذهبی قبل از مسیحیت گرجستان به شمار میرفت و در حال حاضر بزرگترین شهر سنگی دنیا است.


شهر سنگی اوپلیستسیخه، جزء یکی از وسیع ترین شهرهای سنگی جهان شناخته شده و در بین گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند از محبوبیت بسیار بالایی دارد. این شهر روی یک صخرهٔ بلند و درساحل غربی رودخانهٔ متکواری ساخته شده‌ است. اوپلیس تسیخه دارای ساختارهای بسیار خاص  و منحصر به فرد است که این ساختارها را از اوایل عصر آهن تا اواخر قرون وسطی را در خود جای داده است.

خوب است که بدانید:

سبک هایی غیر معمول از صخره تراشی های آناتولی، فلات ایران و همچنین همکاری معماران مسیحی و غیر مسیحی سبب شده تا این شهر دارای تمایز قابل توجهی در بین دیگر شهرهای سنگی باشد.

قدمت شهر سنگی اوپلیستسیخه به قرن ششم قبل از میلاد بر می گردد.

شهر سنگی اوپلیستسیخه در گرجستان

مختصری از تاریخ شهر سنگی اوپلیستسیخه


باستان شناسان و مورخین این شهر سنگی اوپلیستسیخه را یکی از کهن ترین شهر های دنیا معرفی کرده اند.

این شهر از لحاظ استراتژیکی در مرکز قلمرو باستانی کارتلی قرار دارد و به عنوان مهمترین مرکز سیاسی و مذهبی گرجستان در گذشته محسوب می شود.

در نوشته های کهن قدمت این شهر را به قرون وسطی باز میگرداند. در اوایل قرن چهارم میلادی، با رسمیت یافتن دین مسیحیت در گرجستان از اهمیت این شهر رفته کاسته شد.

پس از اشغال تفلیس به وسیله مسلمانان در قرن‌های هشتم و نهم میلادی، این شهر پایگاه نظامی قرار گرفت و سرانجام در قرن چهاردهم میلادی، با جنگ ها و تاخت و تاز هایی قوم مغول‌ در این شهر، سرنوشت شهر سنگی را تحت تأثیر قرار داد و عملاً به صورت یک شهر متروکه تبدیل گشت و تنها گهگاهی، جنگجویان گرجی از آن به عنوان یک پناهگاه استفاده می کردند.

بازدید از زادگاه استالین در شهر گوری، بهانه ای برای دیدار با شهر سنگی اوپلیستسیخه نیز هست.

شهر اوپلیستسیخه  در 10 کیلومتری  شهر گروی می باشد و بزرگترین شهر سنگی جهان است. لازم است بدانید که بخش قابل توجهی از این شهر به دلیل زلزله ای که در سال 1920 میلادی در این منطقه اتفاق افتاد تخریب شد.

با این وجود آثار تاریخی موجود در این شهر شامل :

  • کهن ترین سد،
  • داروخانه،
  • بازار
  • آمفی ﺗﺌﺎتر
  • کلیسای قدیمی معروف به سن جورجی
  • زندان
  • سیاه چال

که مورد توجه توریستهای گرجستان قرار گرفته اند.

“با توجه به تحقیقات گسترده ای که باستان شناسان با خاکبرداری از این شهر انجام داده اند متوجه شده اند که آثاری از اعتقادات و پرستش هایی قبل از آمدن مسیحیت در بین مردم این شهر وجود داشته است”


اوپلیستیخه
شهر سنگی گرجستان

شهر سنگی اوپلیستسیخه

 به دلیل دارا بودن آثار تاریخی قدیمی در سال ۲۰۰۷ به عنوان یک اثر ارزشمند از گرجستان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

معماری شهر سنگی اوپلیس تسیخه


شهر سنگی اوپلیستسیخه دارای سه قسمت زیر می باشد:

  • بخش شمالی
  • بخش جنوبی
  • بخش مرکزی
  • بخش میانی
قسمت میانی وسیع ترین ناحیه با مساحت ۸ هکتار را به خود اختصاص داده و بخش عمده آن صخره تراشی است، که شهر سنگی با شکوه را در بر گرفته است .

این بخش از شهر سنگی به وسیله “یک تونل به بخش جنوبی نیز متصل شده است

” لازم به ذکر هست برای توریست ها مکانی پر از هیجان می باشد و جز بهترین خاطرات “

بیشتر غارهایی که در این شهر وجود دارند فاقد هر گونه تزئیناتی هستند، اگرچه در برخی از ساختارهای بزرگتر، سقف طاق مانند تونل‌ها به شکل کندهٔ درخت با سنگ‌های تراشیده تزئین شده‌اند.

در رأس این مجتمع یک بنای سنگی با سبک معماری خاص مربوط به قرن‌های نهم و دهم میلادی قابل مشاهده است.

در حفاری‌های باستان شناسی، اشیاء  متعدد دست‌ساز مربوط به دوره‌های مختلف کشف شده است، همانند:

  •  جواهرات
  • طلا
  • نقره
  • برنز
  • نمونه‌هایی از سرامیک سازی
  • مجسمه‌سازی

 

هم اکنون این دست سازها در موزهٔ ملی تفلیس نگهداری می‌شوند.


شهر گوری در نزدیکی شهر سنگی اوپلیس تسیخه

گوری، یک شهر صنعتی در ایالت شیدا کارتلی در کشور گرجستان است.

این شهر را یکی از قدرتمندترین پادشاه های گرجی به نام “داویت چهارم” بنا نهاده است.

مساحت شهر گوری حدود ۸۰۰ هکتار بوده و در بین دو ساحل متکواری و لیاخوی قرار دارد. گوری را قلب ایالت شیدا کارتلی به‌شمار می آید.

جذابترین قسمت این شهر تولد ژوزف استالین در این مکان می باشد و تا سال 1894 در این شهر اقامت داشته است.اکنون خانه استالین به یک موزه تبدیل شده است و مجسمه بزرگی از وی در این مکان نیز احداث شده است . که توجه گردشگران زیادی برای بازید از موزه استالین به انجا سفر می کنند و سپس به شهر سنگی اوپلیستسیخه در 10 کیلومتری  این شهر می روند.

شهر سنگی
اوپلیستسیخه


فاصله بین شهر سنگی اوپلیستسیخه و تفلیس: ۹۸٫۸ کیلومتر، زمان: ۱ ساعت و ۳۴ دقیقه

فاصله بین شهر سنگی اوپلیستسیخه و شهر مسختا: ۱۱۵ کیلومتر، زمان: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه


وان جورجیا همرا همیشگی شما در کشور زیبای گرجستان

پیام بگذارید