تازه ترین خبرهای گرجستان

28آذر1399
0 نظر

سر تیتر خبرها:

  • درخت سال نو تفلیس در خیابان روستاولی روشن شد.

  • مدت اقامت مجاز برای خارجی های مقیم در گرجستان تا اول ژوئیه (12 روز دیگر) تمدید شد.

  • اتحادیه اروپا متعهد به پرداخت 55 میلیون دلار برای توسعه کشاورزی در گرجستان شد.

  • کاهش تولید ناخالص داخلی 5.6٪ در سه ماهه سوم سال 2020.

مشروح اخبار:

 

درخت سال نو تفلیس در خیابان روستاولی روشن شد.

روشن شدن درخت به طور معمول نشانگر شروع رسمی جشن های سال نو و جشن های کریسمس در گرجستان است.

درخت کریسمس سال نو تفلیس شب گذشته در مقابل ساختمان پارلمان در خیابان روستاولی روشن شد. جشن های امسال به دلیل محدودیت های مربوط به ویروس کرونا در سراسر کشور با سال های گذشته متفاوت خواهد بود.

 گرجی های ارتدکس روز سنت باربارا را جشن می گیرند. کالادزه با آرزوی خوشبختی و شادی برای همه، اعلام کرد: “هیچ بدی وجود ندارد که با عشق، حمایت و همبستگی نتوان آن را شکست داد”.

“زندگی زیباست! وی پیش از روشن کردن درخت سال نو اظهار امیدواری کرد که سال 2021 “سال صلح، خوشبختی و رفاه” باشد، سال جدید امیدها و آینده ای سالم را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

مدت اقامت مجاز برای خارجی های مقیم در گرجستان تا اول ژوئیه (12 روز دیگر) تمدید شد

وزارت امور خارجه گرجستان گزارش داد: به دنبال محدودیت های ناشی از همه گیری جهانی، مدت اقامت مجاز برای شهروندان خارجی در گرجستان تا 1 ژوئیه 2021 (10 دی ماه 1399) تمدید شده است.

طبق اصلاحیه های مصوبه دولت گرجستان در تاریخ 28 ژانویه 2020، شهروندان خارجی، فاقد مجوز اقامت که به طور قانونی تا 14 مارس 2020 در این کشور بودند و قادر به ترک کشور به دلیل بسته بودن مرز نبوده اند تا 1 ژانویه سال 2021 می توانند بدون هیچ جریمه در کشور باشند.

با این حال ، اقامت آنها در کشور گرجستان باید ناشی از شرایط مربوط به همه گیری ویروس کرونا  باشد:

  • الف) اگر آنها از منطقه پر خطر وارد شوند.

  • ب) اگر گذرگاه مرزی محدود شده باشد .

  • ج) در صورت بستری شدن در بیمارستان و یا قرنطینه .

  • د) در صورت لغو پروازها.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است، دولت گرجستان پیش از این مدت، خروج  اتباع خارجی را تا 31 دسامبر سال 2020 تمدید کرده بوده است.

 

اتحادیه اروپا متعهد به پرداخت 55 میلیون دلار برای توسعه کشاورزی در گرجستان شد.

کارل هارتزل (Carl Hartzell)، سفیر اتحادیه اروپا در گرجستان و وزیر امور خارجه گرجستان، دیوید ذالکالیانی (David Zalkaliani)، امروز توافق‌نامه‌ای را برای آغاز مرحله چهارم برنامه توسعه کشاورزی و توسعه روستایی اروپا (ENPARD IV)به ارزش 55 میلیون دلار (تقریبا 215 میلیون لاری) به امضا رساندند.

Levan Davitashvili، سرپرست وزارت حفاظت از محیط ‌زیست و کشاورزی گرجستان نیز در این مراسم شرکت داشت.

طبق گزارش هیات اتحادیه اروپا در گرجستان، هدف از این برنامه افزایش حفاظت از مصرف ‌کننده، ترویج صادرات به اتحادیه اروپا و بهبود معیشت مردم روستایی در گرجستان است. این بخشی از یک بسته کمک‌ های گسترده‌ است که توسط اتحادیه اروپا و تیم اروپایی تجهیز شده ‌است تا از بازیابی COVID19 گرجستان حمایت کند.

او افزود: “ اتحادیه اروپا از سال 2013 حمایت گسترده ‌ای را برای تبدیل کشاورزی گرجستان به بازار رقابتی‌ و بهبود استانداردهای زندگی در مناطق روستایی فراهم کرده‌ است. امروز، ما خوشحالیم که اعلام هم ‌کاری مداوم خود با دولت گرجستان در مرحله جدید و چهارم برنامه ENPARD را اعلام می‌ داریم.

از طریق این برنامه، ما امیدواریم که کشاورزان گرجی، تعاونی ‌ها و شرکت های کوچک و متوسط را بهتر مجهز به تولید محصولات با کیفیت بالا و صادرات بیشتر به بازار اتحادیه اروپا ببینیم.

Carl Hartzel، سفیر اتحادیه اروپا در گرجستان، اظهار داشت: ما همچنین از زیر ساختار و خدمات بهتر، رشد گردشگری، مشارکت موثرتر دولتی خصوصی و انگیزه‌ ای برای کار آفرینی در مناطق روستایی پشتیبانی می‌ کنیم تا فرصت‌ های شغلی جدیدی خلق کنیم و رشد اقتصادی را افزایش دهیم.”

برنامه “ENPARD” نتایج واقعی برای کشور ما و به ویژه برای جمعیت روستایی ما به ارمغان آورده‌ است. کیفیت محصولات، فرصت‌های استخدام برای شهروندان، و صادرات اتحادیه اروپا به طور قابل ‌توجهی با توجه به این برنامه بهبود می ‌یابد.

David Zalkaliani، سرپرست وزارت امور خارجه گرجستان اظهار داشت: حمایت مالی ارائه‌ شده به  گرجستان در مرحله چهارم، بخشی از کمک گسترده‌ اتحادیه اروپا در حمایتدر برابر  COVID۱۹ گرجستان است.

علاوه بر این، ENPARD IV به توسعه روستایی و بهبود شرایط زندگی برای بخش بزرگ‌تر جمعیت روستایی در گرجستان کمک خواهد کرد و بخش توسعه روستایی را پویا تر و موثرتر می‌کند و به توسعه اقتصادی و اجتماعی گرجستان کمک می‌کند.

مرحله چهارم، یکپارچگی اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ های آسیب ‌پذیر در مناطق محروم گرجستان را بهبود می‌بخشد

تولید ناخالص داخلی 5.6٪ در سه ماهه سوم سال 2020 کاهش یافته است

اداره آمار ملی گرجستان گزارش داد که تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه‌ ماهه سوم سال 2020 به میزان 5.6% کاهش‌ یافته است.

ارزش تولید ناخالص داخلی به میزان 9.9% افزایش ‌یافته است.  اقامت، تامین غذا، حمل و نقل، نگهداری، هنر، سرگرمی، علمی، فن ‌آوری، انرژی، مالی، و بخش ‌های بیمه یک رکود اقتصادی را گزارش کرده ‌اند.

حاکمیت دولت و وزارت دفاع، امنیت اجتماعی، بهداشت، خدمات اجتماعی، آموزش، معدن، ساخت ‌وساز، کشاورزی و جنگل و صنایع وابسته به ماهی، رشد را گزارش کرده‌اند.

تنظیم نهایی ارقام سه ماهه 2020 پس از جمع بندی داده های سالانه 2020 در نوامبر 2021 امکان پذیر خواهد بود.

پیام بگذارید