با چند غذای لذیذ گرجستان آشنا شوید

25مهر1397
0 نظر

یکی از فاکتورهای مهم در طی هر سفر غذاست!

غذاهای هر شهر بخشی مهم از فرهنگ و پیشینه هر شهر و دیارند و اگر بخواهید گردشی خوشمزه در تاریخ و گذشته مردمان آن شهر داشته باشید، غذاهای آن مکان را از دست ندهید. بسیاری نیز تنها برای چشیدن و امتحان کردن غذاهای یک فرهنگ خاص، کشور و یا شهر به خصوصی را مقصد سفر خود قرار می دهند. گرجستان با پیشینه تاریخی یک میلیون سالی خود، طبیعتا طیف متنوعی از غذاهای محلی و سنتی را پیش روی شما قرار می دهد.

الکساندر پوشکین شاعر مشهور روسی جمله معروفی دارد که:

هر غذای گرجی خودش یک شعر است.

همچنین افسانه های گرجی بر این باورند که خدا به هنگام آفرینش زمین، ناگاه گرسنه شد و تصمیم به صرف شامی بی نظیر گرفت. او به قدری سرگرم صرف شام بود که مقداری از غذایش بر روی بلندترین قله های منطقه قفقاز افتاد و تکه هایی از غذا بر روی آن سرزمین پخش شد. و بدین ترتیب سرزمین قفقاز و گرجستان به غذای بهشتی برکت یافت.

فرهنگ غذایی گرجستان با تنوع، سبک پخت و میزآرایی مخصوص خود شناخته شده و در این غذاها همواره گوشت، سبزیجات و میوه و ماهی تازه استفاده می شود.

جالب است بدانید در منطقه گرجستان بیش از ۱۵۰ نوع غذا وجود دارد که عمدتا از دیگر فرهنگ های غذایی آسیا تأثیر پذیرفته اند. همچنین استفاده از محصولات لبنی به همراه غذا در گرجستان رایج است.

در این مطلب  به معرفی چند غذای اصلی و مشهور این کشور می پردازیم :

خینکالی  Khinkali

خینکالی
خینکالی
غذای گرجی

خینکالی یکی از محبوب ترین غذاهای ملی گرجستان است که ظاهری مشابه پیراشکی ایرانی ها دارد.

این غذا شامل لقمه های خمیری و آردی می شود که درون این لقمه ها از گوشت و ادویه پر می شود. خینکالی در نواحی مختلف گرجستان با مواد مختلفی پر می شود، اما رایج ترین ترکیب، مخلوطی از گوشت گاو و گوشت خوک است. در نواحی کوهستانی گرجستان، خینکالی را با گوشت بره می پزند. البته می توان برای پر کردن خینکالی از ترکیبی چون پنیر، قارچ و سیب زمینی له شده نیز استفاده کرد.

در شهرهای گرجستان، دو نوع خینکالی معروف است: خینکالی با جعفری و خینکالی بدون جعفری.

 چاناخی  Chanakhi

چاناخی

چاناخی یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه گرجی است که در گذشته در ظروف سفالینی به نام چاناخی طبخ می شد و از همین رو این اسم بر روی غذا ماند.

این خورشت خوشمزه نوعی تاس کباب بره است که به همراه گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سبزیجات و سیر پخته می شود. نوع دیگری از چاناخی وجود دارد که ابتدا بادمجان ها را برش داده و سپس با سبزیجات و تکه های گوشت درون آن را پر کرده، پس از آن بادمجان ها را به همراه کمی آب بر روی شعله ملایم گذاشته تا همراه هم بپزند.

 متسوادی  Mtsvadi

متسوادی، سیخی از تکه های کبابی گوشت بره، گوساله و یا خوک است که نمادی راستین از جشن های گرجستانی است. انتخاب نوع گوشت بسته به منطقه و شهر مورد نظر، متفاوت است اما روش کباب کردن تقریبا در همه جای گرجستان یکی  می باشد. پس از آن که کباب ها آماده شدند، تکه های گوشت جدا شده و در ظرفی با ورقه های نازک پیاز و رب انار گذاشته شده و هم زده می شوند. گوشت های داغ کبابی به آرامی پیاز را نرم و پخته می کنند، در حالی که رب انار با آب گوشت مخلوط می شود و ترکیب خوشمزه و بدیعی را پدید می آورد.

خاچاپوری  Khachapuri

adjaruli-khachapuri

خاچاپوری یک غذای سنتی گرجستان است که نوع معمول آن در میان مردم گرجی، خاچاپوری ایمرتی است که نان پر شده از پنیر ایمرتی یا سولگونی است. انواع مختلفی از خاچاپوری به نام های کوبداری، آجارولی، ایمرتی و مینگرلین وجود دارد. نوع معمول خاچاپوری ایمرتی است که با پنیر پر می شود.

خاچاپوری کوبداری در منطقه سوانتی معروف است و به جای پنیر در وسط نان گوشت پخته شده قرار می گیرد. نوع خاچاپوری آجارولی که یکی از مشهورترین غداهای گرجستان بین توریست ها است متعلق به منطقه آدجارا و باتومی است و بهترین خاچاپوری اجارولی را می توانید در باتومی پیدا کنید.

خاچاپوری آجارولی یک نان به شکل قایق است که در وسط آن پنیر و تخم مرغ خام می گذارند.

خاچاپوری مینگرلین شبیه خاچاپوری ایمرتی است با این تفاوت که روی آن هم پنیر می ریزند و با فلفل شیرین قرمز آن را تزئین می کنند. خاچاپوری ازغذاهای ملی گرجستان است. طبق نظرسنجی سال 2009، 88 درصد از گرجی ها خاچاپوری را به پیتزا ترجیح می دهند. خاچاپوری بیشتر در بین مردان و افراد مسن محبوب است. خاچاپوری به عنوان یک غذای اصلی برای گرجستان محسوب می شود و قیمت خاچاپوری به عنوان شاخص تورم در شهرهای مختلف گرجستان است.

خارچو Kharcho

خارچو

خارچو (Kharcho) نیز یکی از غذاهای معروف گرجستان بوده و از گوشت همراه با گوجه، ادویه‌جات، ترشیجات و انواع سبزیجات معطر استفاده می‌شود. خارچو که یکی از غذاهای محلی گرجستان به شمار می‌رود، هم به صورت تنها و هم با برنج سرو شود.

پخالی Pkhali

پخالی(PKHALI)

پخالی (Pkhali) کوفته‌هایی خوشمزه و مقوی است که با استفاده از اسفناج، گردو، سیر و سرکه و تعداد دیگری سبزیجات طبخ می‌شود. پخالی را معمولا با دانه‌های انار تزئین می‌کنند که علاوه بر زیبایی، طعم آن را نیز بسیار لذیذ می‌کند.

ریکوتا کورنت Ricotta Cornets

ریکوتا کورنت

ریکوتا کورنت (Ricotta Cornets)، مثال خوبی از توانایی گرجی‌ها در ترکیب کردن انواع لبنیات و بوجود آوردن یک خوراکی خوشمزه است. مهم‌ترین ماده اولیه این خوراکی گرجی پنیر Sulguni به همراه نعنا می‌باشد. ریکوتا کورنت می‌تواند به عنوان یک میان وعده مناسب سرو شود.

چورچخلا  churchkhela

چورچخلا
Georgia

خوردنی های دراز و رنگارنگی است که جلوی برخی مغازه ها در سطح شهرهای گرجستان و از جمله تفلیس آویزان است.

چورچخلا از آب انگور تغلیظ شده تشکیل شده که بر روی رشته ای از گردو ریخته می شود.

در وسط آنها نیز نخ هایی وجود دارد که هنگام خوردن آن بایستی جدا شوند.

پیام بگذارید