فرهنگ مردم گرجستان

25مهر1397
0 نظر
آشنایی با فرهنگ مردم گرجستان

فرهنگ مردم گرجستان، ویژه مردم گرجی است و عنصر اصلی فرهنگ قفقازی می باشد.فرهنگ مردم گرجستان دارای وجوه مشترک زیاد با فرهنگ‌ سایر اقوام قفقاز می باشد.فرهنگ گرجستان جزو غنی ترین فرهنگ های موجود در دنیاست.زبان مردم این کشور گرجی بوده که عنصر اصلی فرهنگ قفقازی بوده و یکی از 14 زبان دنیا است که دارای الفبا مخصوص خودش می باشد.زبان گرجی یکی از زبان‌های قفقازی و از خانوادهٔ زبان‌های کارتولی می‌باشد.در کشور گرجستان بزرگترین قومیت این کشور را گرجی ها تشکیل می دهند و در واقع قدرت مرکزی و اصلی در دست آن هاست و همچنین آذربایجانی های گرجستان طبق آمار بزرگترین اقلیت این کشور هستند.بطور دقیق طبق آخرین برآورد تقسیم بندی های قومیتی در این کشور بدین صورت است : گرجی‌ ها 83.8 درصد ، آذربایجانی‌ها 6.5 درصد ، ارمنی‌ها 5.7 درصد ، روس‌ها 1.5 درصد و 1.8 درصد سایر اقوام.

دین و مذهب مردم گرجستان

دین رایج در گرجستان، مسیحیت و شاخه ارتدکس می باشد. طبق آماری که در سال 2002 گرفته شد حدود 70 درصد مردم گرجستان دارای دین و مذهب مسیحیت ارتدکس و پیرو کلیسای ارتدکس گرجستان می باشند.دین رسمی گرجستان مسیحیت و کلیسا در گرجستان دارای ارزش و جایگاه والایی است.بعد از مسیحیت ، دین اسلام بزرگترین اقلیت مذهبی در گرجستان می باشد.جمعیت مسلمان گرجی را بطور غالب  آذربایجانی های گرجستان و سایر اقوام در این کشور من جمله استان آجاریا در نزدیکی ترکیه تشکیل می دهند.بعد از مسلمانان، جمعیت ارتدکس روسی و ارامنه، ژرمن های پروتستان و آپوستولیک ها از دیگر اقلیت های مذهبی در کشور گرجستان هستند.

هنر در گرجستان

آنچه که باید از فرهنگ غنی مردم گرجستان انتظار داشت، دارا بودن پشتوانه هنری قوی مردم گرجستان در زمینه های مختلف هنری است که مشهورترین این شاخه ها ادبیات، خطاطی و خوشنویسی، تئاترو سینمای گرجی، موسیقی گرجی و رقص گرجی است.خط گرجی یکی از 14 سیستم نوشتاری در جهان است که بسیار دیرینه است، هنر خوشنویسی در گرجستان قدمتی دیرینه دارد.ادبیات گرجی دارای قدمت 2500 ساله است و به پیش از میلاد مسیح باز می گردد.“شاردن”  گردشگر معروف فرانسوی در سفرنامه خود یک توصیف دقیق و کامل از گرجستان بعمل آورده است:” نژاد مردم گرجستان پاک ترین و اصیل ترین نژاد شرقی و همچنین خالص ترین نژاد ها در جهان است.

برخی از آداب و رسومِ مردم گرجستان

  • مهمان نوازی بسیار صمیمانه

  • آداب و رسوم هدیه دادن در کریسمس و ایام دیگر

در گرجستان مشابه اکثر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، هنگام تولد و ایام کریسمس، هدیه داده می‌شود. با این حال در این کشور، «روزهای» نیز وجود دارد که به مناسبت تاریخ تولد افراد مقدس، به کسانی که همان نام‌ها را دارند هدیه می‌دهند. لزومی ندارد که این هدایا، گران باشد، بلکه فکر و نیت پشت آن اهمیت بیشتری دارد. اگر یک گرجی، شما را به خانه خود دعوت کرد، گل، شیرینی‌های وارداتی یا شکلات به عنوان هدیه ببرید و حواستان باشد که تعداد گل‌ها، عدد فرد باشد؛ زیرا اعداد زوج برای مراسم تدفین به کار می‌رود. علاوه بر این می‌توانید هدیه کوچکی هم برای کودکان ببرید. یادتان باشد وقتی هدیه‌ای می‌دهید، میزبان یا طرف مقابل لزوماً آن را باز نمی‌کند.

  • مردم این کشور در هنگام سلام با نزدیکان خود می گویند “گامار جوبا” که بمعنای سلام می باشد.وقتی برای اولین بار با کسی مواجه می شوید، دست دهید و به او سلام کنید. در برخی موارد نیز که با طرف مقابل آشنا شده‌اید، می‌توانید روی گونه‌ی او را یک‌بار ببوسید. در گرجستان فقط دوستان نزدیک و اعضای خانواده را با اسم کوچک صدا می‌زنند و در غیر این صورت می‌توان از کلمه آقا (Batono) یا خانم (Kalbatono) قبل از اسم کوچک استفاده کرد تا جنبه‌ی رسمی‌تر پیدا کند.

  • در هنگام صرف غذا آداب و رسوم خاص خود را دارند و به هیچ وجه با عجله نمی خورند و در واقع غذا خوردن را بهانه ای برای بودن در کنار عزیزان و دوستان خود می دانند

می گویند نباید غذا در بشقاب باقی بماند و میزبان معمولا حداقل سه بار غذا تعارف می کند و هر بار که بیشتر بکشید میزبان خوشحال تر می شود!

در فرهنگ مردم گرجستان زیاد خوردن معمول است و به همین دلیل غذا به مقدار زیاد پخته می‌شود. حتی اصطلاحی برای آن دارند:  shemomedjamo که در ترجمه می‌شود «حواسم نبود همه غذاها را خوردم!»

  • ازدواج در گرجستان: اکثر زوج ها به مراسم مذهبی اکتفا کرده و معمولا آن را بصورت رسمی ثبت نمی کنند و بنظر میرسد که در گرجستان قباله ازدواج کاربردی ندارد.

وان جورجیا همراهی مطمئن و همیشگی شما در بهشت قفقاز،کشور گرجستان

پیام بگذارید