دانشگاه های زبان فارسی در گرجستان

24مهر1397
0 نظر

دانشگاه های زبان فارسی در گرجستان

معرفی مراکز آموزشی زبان و ادبیات فارسی در گرجستان

 

تحصیل در گرجستان

مراکز عمده آموزش زبان فارسی و مطالعات ایرانی در گرجستان عبارت است از :
۱ـ دانشگاه دولتی تفلیس که اولین و مشهورترین مرکز زبان فارسی در گرجستان است. این دانشگاه دارای دو کرسی زبان وادبیات فارسی و تاریخ خاورمیانه در دانشکده های ادبیات و خاورشناسی می باشد . بنیانگذار دانشگاه دولتی تفلیس “ایوانه جاواخیشویلی” است. ایشان مورخ و ازفارغ التحصیلان دانشکده خاورشناسی دانشگاه سنت پترزبورگ و به چند زبان شرقی از جمله فارسی مسلط بوده و درنتیجه برای آموزش زبان های شرقی جهت انجام کارهای مطالعاتی گرجی شناسی اهمیت زیادی قائل می شده است. پس از سال ۱۹۱۸ یعنی از ابتدای تأسیس دانشگاه، زبان فارسی در دانشکده ادبیات آن تدریس می شده است.
دانشکده خاورشناسی نیز درسال ۱۹۴۵ دایر گردید که از همان ابتدا به عنوان بهترین مرکز آموزش زبان های شرقی و تحقیقاتی علمی در شوروی سابق به شمار می رفت. حضور استادان سرشناسی چون گیورگی تسرتلی، داویت کوبیدزه، یوستینه آبولادزه و ولادیمر پوتوریدزه بر میزان شهرت دانشکده خاورشناسی دانشگاه تفلیس افزود.
استادان کرسی زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه ۱۵ نفر هستند که اسامی بعضی از آنان به قرار زیر است: خانم لیلا توشیشویلی زبان شناس، محقق در مسایل دستوری و ساختار و لهجه و گویش های زبان فارسی، آقای تنگیز کشلاوا محقق در ادبیات معاصر ایران و مترجم داستان های صادق هدایت، آقای نمادی بارتایا مترجم اشعار فارسی و خانم ژورژ ولیانی. موضوع پایان نامه خانم ولیانی چهره های زنان در شاهنامه فردوسی بوده است. کتابخانه عمومی دانشکده خاورشناسی نیز دارای تعداد زیادی کتاب در زمینه های مختلف ایران شناسی می باشد. اخیراً نیز اتاق ایران در کرسی زبان و ادبیات فارسی افتتاح شده است .

۲ـ انستیتو آسیا و آفریقا که درسال ۱۹۹۱ به همت “گورم چیکووانی” عرب شناس گرجی تأسیس شده است. دانشجویان زبان فارسی دراین انستیتو ۹ نفر می باشد که در زمینه زبان و ادبیات فارسی و تاریخ و فرهنگ ایران تحصیل می کنند. انستیتو دارای اتاق ایران و کتابخانه نیز می باشد .

۳ـ دانشگاه تربیت معلم تفلیس که ۱۰ سال پیش کرسی زبان های شرقی آن در دانشکده ادبیات افتتاح گردید. ۲۵ نفر در مقطع لیسانس و یک نفردرمقطع فوق لیسانس در این دانشگاه تحصیل می کنند. واحدهای ایران شناسی توسط استادان نمادی بارتایا، تامار رویا و مارینه اودیکادزه تدریس می شود .

۴ـ دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی کوتایئسی که آقای “باتاپا” مسئولیت بخش زبان و ادبیات فارسی را به عهده دارد. استادان نمادی بارتایا، دیانا قیپیانی، ماریطا موسلیانی و مایا سوفیا شویلی تدریس زبان و ادبیات فارسی را به عهده دارند. بخش زبان فارسی این دانشگاه با تلاش آقای “ماگالی تودوآ ” ایران شناس و مترجم معروف گرجی از سال ۱۹۹۱ افتتاح شد . تعداد دانشجویان بخش ایران شناسی این دانشگاه ۴۴ نفر است .

۵ـ انستیتو نسخ خطی وابسته به آکادمی علوم گرجستان که در مقطع دکتری به تدریس زبان و ادبیات فارسی می پردازد .
لازم به ذکر است دو مرکز آموزش عالی خصوصی از جمله دانشکده فلسفه و الهیات و دانشگاه آکادمی علوم گرجستان نیز اقدام به تدریس زبان فارسی می نمایند. در مدارس گرجستان نیز آموزش زبان فارسی دایر است. سال ۱۹۹۲ طی حکم رئیس جمهوری گرجستان، زبان های شرقی جزء مواد درسی دانش آموزان قرار گرفت.

گرجیان را با ایران و ایرانیان پیوند و دوستی ای دیرین است. تشابهات فرهنگ و سنن دو ملت و مناسبات عمیق فرهنگی و ادبی مردمان این دو خطه، پیوند فرهنگ و زبان فارسی و تاثیرگذاری عمیق آن را بر ادبیات و فرهنگ گرجی در پی داشته است. اگر ملت های ایران و گرجستان ، با وجود برخی رویدادهای تاریخی عاشقانه به هم مهر می ورزند، آثار ادیبان یکدیگر را با شور و شوق می خوانند، اگر گرجی ها سهراب و فروغ را چونان درهایی گرانبها در عرصه ادب و شعر، پاس می دارند و حرمت می نهند و از این سوی، اثر جاودانه شوتاروستاولی با عنوان”پلنگینه پوش” ، خواننده ادب شناس ایرانی را بر سر ذوق می آورد و… همه و همه نشان از ماندگاری فرهنگ و تاثیر عمیق آن بر درونی ترین لایه های جوامع و ملت هاست .

وان جورجیا همراهی مطمئن و همیشگی شما در بهشت قفقاز،کشور گرجستان

وان جورجیا ارائه خدمات سرمایه گذاری در گرجستان و اقامت گرجستان به همراه مشاوره رایگان

پیام بگذارید