عید پاک درگرجستان

28فروردین1399
0 نظر

مراسم عید پاک در کشور های مسیحی

گرجستان از جمله کشورهای مذهبی به شمار می آید  و دین رسمی مردم، مسیحیت  و اکثرا ارتودکس  هستند و کلیساهای ارتدکس گرجستان خود به تنهایی از یکی از جاذبه‌های گرجستان هستند. بنابراین یکی از مهم‌ترین جشن‌هایی که در این کشور برگزار می‌شود، جشن عید پاک نامیده میشود.

گرجی‌ها با تخم مرغ قرمز رنگ، وعده‌های غذایی ویژه و دسرهایی که برای روزهای جشن آماده می‌کنند، عید پاک را جشن می‌گیرند. در این مقاله خیلی کوتاه به توضیح مراحل و ملزومات جشن عید پاک در گرجستان خواهیم پرداخت.

عید پاک

رنگ کردن تخم ‌مرغ

در فرهنگ مردم گرجستان جمعه سرخ نمادی از مرگ مسیح، نزول او از صلیب و خاکسپاری  مسیح است. در راستای برگزاری جشن عید پاک در گرجستان و در روز نمادین جمعه سرخ، هر خانواده قبل از غروب خورشید تخم مرغ‌هایی را رنگ می‌کند. در واقع برای قرمز رنگ کردن آنها لازم است که تخم مرغ، در آب پوست پیاز قرمز و یا ریشه‌های روناس جوشانده شوند.(امروزه نیز همچنان با وجود رنگ ها مصنوعی و  پودری ،سعی می کنند به شکل سنتی با ریشه روناس و یا با پیاز قرمز تخم مرغ ها را رنگی کنند.هر چند که رنگ ها مصنوعی شادتر است و مدت طولانی دوام دارند.) البته باید به اندازه کافی از این مواد استفاده کرد تا رنگ تخم مرغ، یک قرمز باکیفیت شود. اعتقاد بر این است که تخم مرغ‌ها، نمادی از تولد دوباره در رستاخیر و زندگی ابدی هستند.

 

سلام روز عید پاک

صبح عید پاک گرجی ها به جای کلمه سلام به هم جمله: ქრისტე აღსდგა :Christ has Risen

(مسیح برخاسته) میگویند ودر پاسخ یه یکدیگر کلمه: ჭეშმარიტად  (حقیقتا ویا کلمه ای به معنای تایید) میگویند . Indeed He has Risen

این روز درب همه خانه ها باز است و خانواده ها پذیرای مهمانان هستند و هر کس می تواند از کیک مخصوص عید پاک (پاسکا) و تخم مرغهای رنگ شده میل کند.

عید پاک در گرجستان، تفلیس

گرجیان یک هفته قبل از عید پاک از خوردن و آشامیدن هر غذایی که از حیوانات به عمل آمده باشد پرهیز و تنها از مواد طبیعی تغذیه می کنند.

زیارت درگذشتگان

گرجی‌ها‌، برای زیارت اموات خود به گورستان می‌روند. آنها شمع را روی سنگ قبر روشن می‌کنند و مدتی همان جا می‌نشینند. حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این سنت همچنان پابرجاست.

بازدید از گورستان‌ها برای بسیاری از افراد محلی، معنای مهم و مقدسی دارد. واقعیت این است که در زمان اتحاد جماهیر شوروی، کلیساها در این کشور بسته شدند. بنابراین گرجی‌ها برای عبادت و نماز، شروع به رفتن به گورستان‌ها کردند.

همانظور که از نامش پیداست عید پاک، روز گریه و زاری نخواهد بود و برای قسمت کردن شادی خود به اینجا می‌آیند تا با اقوام خود یکی شوند و به آنها بگویند که مسیح برخاسته است..عید پاک،  نمادی از رستاخیز مسیح و زندگی ابدی است، گرجی‌ها این تعطیلات را با تمام خانواده زنده یا درگذشته خود جشن می‌گیرند.

در جشن عید پاک در گرجستان، مرسوم است که مردم نان را نیز برای احترام روی قبر می‌گذارند و کمی شراب روی قبر می‌ریزند. معمولاً  این سنت‌ها، باعث شگفتی بیگانگان می‌شود. با این حال، ایده گرجی‌ها این است که با این کار، پس از مرگ نیز تنها نخواهند بود و بستگانشان برای بازدید آنها خواهند آمد.

عید پاک در گرجستان، حال و هوایی بسیار شگفت‌انگیز دارد. این عید، از یک باور عمیق مذهبی در وجود مردم گرجستان حکایت می‌کند و به نحوی زیبا و پرمعنا و در عین حال هنرمندانه برگزار می‌شود. اگر قصد سفر به گرجستان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما سفر خود را با این جشن هماهنگ کنید.

 

شرکت در مراسم کلیسا

جذابترین  بخش جشن عید پاک در گرجستان، شرکت در مراسم آتش مقدس یک روز قبل از یکشنبه عید پاک، یعنی در شامگاه شنبه است. کلیساها، کلیه خدمات عبادی را در این رابطه انجام می‌دهند و در این هنگام بسیار شلوغ می‌شوند. بنابراین، گرجی‌های مذهبی، بعد از ظهر برای شرکت در این مراسم به کلیسا می‌روند و دعا می‌کنند و به موعظه‌های پدر مقدس گوش فرا می‌دهند. سپس منتظر می‌مانند تا هیئت همراه، آتش مقدس را بیاورند و  کل این مراحل تا صبح روز بعد ادامه می‌یابد.

مراسم عید پاک

گندم و سبزه عید پاک :

بر طبق سنت مسیحیان گندم را در یکشنبه پالم (آخرین یکشنبه قبل از عید پاک)خیس می کنند .
روی آن پنبه می گذارند تا ریشه بزند و سبزه شود .

جوانه های سبز یک نماد زندگی جدید است که توسط مسیح پس از قیام او به بشریت داده می شود

پاسکا:

کیک بسیار خوشمزه ای که توسط مسیحیان برای عید پاک پخته می شود.
این کیک نماد کوه گولگاتا است که مسیح در آن به صلیب کشیده شد .

با اینکه امروزه برای عید پاک تمامی فروشگاه ها پاسکا را در ابعد مختلف عرضه می کنند .

اما هنوز عده ی زیادی به نوع خانگی آن معتقدند و سعی می کنند در منزل کیک خانگی برای عید پاک بپزند.

 

————————————————————————————————-

وان جورجیا ارائه خدمات سرمایه گذاری در گرجستان و اقامت گرجستان به همراه مشاوره رایگان

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تلگرام و اینستاگرام همراه باشد.

00995591955002

 

 

 

 

 

 

پیام بگذارید