آشنایی با زبان گرجی

29تیر1398
0 نظر

زبان رسمی گرجستان زبان گرجی است و اقلیت های گرجی دیگر کشور های دیگر دنیا مانند آمریکا، ترکیه، ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان و … با آن صحبت می گردد. آشنایی با زبان گرجی برای هر کسی که قصد سفر به گرجستان را دارد ، لازم است . امروزه بیش از 4 میلیون نفر به زبان گرجی صحبت می کنند. اگر بتوانید چند کلمه زبان گرجی را یاد بگیرید، در مسافرت با به گرجستان قطعا می توانید آسانتر با مردم گرجستان ارتباط برقرار کنید و اگر زمانی که در شهرهای آن در حال بازدید هستید، اگر به دنبال آدرسی باشید، به آسانی می توانید از مردم پرسیده و مکان مورد نظر را پیدا نمایید. مردم گرجستان به زبان گرجی “کارتولی انا” صحبت می کنند که از زبان های قفقازی و از شاخه زبان های “کارتولی” می باشد. زبان های کارتولی به چهار زبان سوانی، لازی، مگرلی، زبان گرجی تقسیم می گردد و با زبان های کهن ایرانی هم خانواده هستند. در سفر به گرجستان، در موزه های گرجستان علل خصوص موزه های تفلیس می توانید آثار تاریخی این کشور را ببینید که در آن ها مجموعه سنگ نوشته های قدیمی متعلق به قرون پنجم و حتی قدیمی تر مانند قرن اول پیش از میلاد موجود است. طبق اسناد بجا مانده، خط گرجی توسط یکی از پادشاهان گرجستان به نام پارناواز یکم ابداع شده است. از سویی دیگر چون گرجستان قرنها قسمتی از خاک کشور ایران بوده است، الفبای قدیمی گرجی تا حدودی از الفبای ایران باستان (مانند الفبای اوستایی و خط پهلوی اشکانی و ساسانی) تاثیر گرفته بوده است. شما در هنگام سفر به گرجستان، می توانید بسیاری از دست نوشته های قدیمی به زبان گرجی باستان را در کلیساهای قدیمی و موزه های آن ببنید. بسیاری از این دست نوشته ها، متون مذهبی هستند که مبلغان مذهبی گرجستانی در قرون اولیه مسیحیت نوشته اند و یا حاوی تاریخ باستان گرجستان و ادبیات گرجی می باشند. حروف الفبای گرجی تا به امروز دچار تغییر و تحول بسیاری شده است. امروزه الفبای گرجی از 33 حرف نشکیل شده است که شامل:

آشنایی با زبان گرجی
آشنایی با زبان گرجی

در زبان گرجی بسیاری از حروف از نوع بی صدا هستند و تنها پنج حرف صدا دار دارد. بنابراین شاید تلفظ بعضی از کلمات زبان گرجی برای افرادی که برای اولین بار اقدام یادگیری زبان گرجی می کنند ، کمی دشوار به نظر بیاید ولی با اندکی تمرین می توانید به آسانی تلفظ کلمات را بیاموزیدزبان گرجی از چپ به راست نوشته می شود. نمونه های خوشنویسی در زبان گرجی صدها سال سابقه دارد. کتب دست‌ نویس به زبان گرجب مربوط به قرون ابتدای میلادی، از گنجینه‌ های این کشور به حساب می آیند. مسیحیت در ادبیات این کشور نقشی اساسی ایفا نموده و مبلغان کلیساهای ارتدکس در گرجستان با نسخه ‌برداری کتاب های مذهبی و ثبت تاریخ گرجستان، خوشنویسی زبان گرجی را بهبود بخشیدند. در احوالپرسی رسمی کشور گرجستان، “Gamarjoba” به معنی “پیروزی” است. این روش احوالپرسی نشان از تاریخ مملو از جنگ و حمله به این کشور دارد. صبح بخیر و عصر بخیر “dila-saghamo mshvidobisa” را می گویید و به معنی ” صبح در صلح و عصر در صلح” می باشد. در زبان مردم گرجستان مانند زبان فارسی، نوع جنسیت در مفرد سوم شخص مشخص نیست. وقتی مردم گرجستان به سوم شخص (مونث یا مذکر) مفرد در جمله ای اشاره کنند، واژه “آن” را به کار می برند. اگر جمله ای با یک حرف مصوت تمام نشود، از حرف ( I ) در آخر کلمه استفاده می گردد. با توجه به این که این قانون برای جملاتی است که با یک اسم یا فامیل تمام شوند. به عنوان مثال نام Zeinab اگر در آخر یک جمله استفاده گردد، Zeinabi تلفظ شده و یا نام خانوادگی Kidman اگر در آخر یک جمله بیاید Kidmani تلفظ می گردد.

اصطلاحات رایج در زبان گرجی
اصطلاحات رایج در زبان گرجی

نام های خانوادگی در این کشور با مناطق و نواحی آن مرتبط بوده و از روی نام افراد به آسانی می توان محل ولادت شخص را تشخیص داد. از آنجایی که مردم گرجستان به علل مختلف مانند اشتغال، ادامه تحصیل و ازدواج به مناطق مختلف گرجستان سفر می نمایند، درستی و دقت این مساله در حال حاضر صد در صد نباشد ولی با این وجود باز هم می توان تا حدی از روی نام افراد محل ولادت آن ها را تشخیص داد. اعداد زبان گرجی شباهت بسیاری به اعداد فرانسوی دارد و بر مبنای ۲۰ استفاده می شود. به عنوان مثال عدد ۸۴ به گرجی می شود “چهار بیست و چهار”. در زبان کرجی سه راه برای بیان “بله” وجود دارد (diakh) رسمی، (ki) غیر رسمی و (ho) محاورات روزانه. زبان گرجی کلمات بسیاری را از زبان های کشورهای دیگر قرض گرفته است. زبان ترکی، عربی و فارسی بر زبان گرجی تاثیر بسزایی گذاشته است. با یادگیری کلمات و جملات آن قطعا راحت تر می توانید در بازار ها و خیابان ها با مردم مهربان آن در ارتباط باشید و اگر هنگام گشتن در آن با کسانی برخورد نمودید که آشنایی زیادی با زبان انگلیسی نداشتند، به آسانی بتوانید صحبت کنید و نیازهای ابتدایی خود را در طول حضور در این کشور برطرف کنید.

وان جورجیا به عنوان یکی از قدیمی ترین شرکت هایی است که در زمینه اخذ اقامت در گرجستان و همچنین سرمایه گذاری یا تحصیل در کشور گرجستان زیبا فعالیت می کند و با اطلاعات و آگاهی کاملی که از شرایط کشور گرجستان دارد خدمات مطمئن و با کیفیتی را به عزیزان متقاضی ارائه می دهد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط اقامت گرجستان و یا تحصیل و سرمایه گذاری در این کشور و روش های اخذ اقامت آن با کارشناسان وان جورجیا در ارتباط باشید. ما به شما کمک می کنیم تا بتوانید به بهترین روش ممکن اقامت این کشور را گرفته و به یکی از شهروندان گرجستان تبدیل شوید.

پیام بگذارید