چشم انداز اقتصاد و کار در کشور گرجستان

31تیر1398
0 نظر

اقتصاد گرجستان به خاطر دارا بودن مواهبی همچون موقعیت سوق الجیشی و آب و هوای خوب، کشاورزی مدرن، معادن، صنعت توریست از متمول ترین جمهوری‌ها در زمان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی محسوب می شد و شهروندان آن رفاه اجتماعی بالایی برخوردار بودند. بعد از پایان کار شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی و جنگ های داخلی از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ میلادی و استقلال گرجستان، این کشور مسیر پیشرفت خود را ادامه داد. پیش از سال ۱۹۹۱ میلادی حجم بسیاری از محصولات غذایی و کشاورزی را صادر می‌ نمود و یکی از تولید کننده گان اصلی چایی، مشروبات الکلی، سبزیجات و مرکبات و … به دیگر جمهوری ‌های اتحاد جماهیر شوروی بوده‌ است.

به دلیل قرار گرفتن این کشور در قسمت جنب مداری مرطوب، کاشت مرکبات و چای بسیار طرفدار دارد. در سال ۲۰۰۵ میلادی، ۴۷٫۲٪ از کل نیروی کار این کشور به کشاورزی اشتغال داشتند. علاوه بر کشاورزی صنعت بخش مهمی از اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و اثر بسزایی در تولید اقتصادی کشور گرجستان می گذارد. در میان تولیدات صنعتی این کشور، صنایع خوراکی ۴۰٪، صنایع سبک ۲۰٫۸٪، ماشین‌ سازی و صنایع فلزی ۱۳٫۸٪ از تولیدات صنعتی این کشور محسوب می شوند.

علاوه بر این شرکت های تولید کننده مصنوعات چوبی در گرجستان کسب و کار خوبی دارند. تهیه ظرف های از جنس شیشه‌ و بلور، مصنوعاتی از جنس سرامیک، نمونه فعالیت های صنعتی گرجستان به شمار می آید. صنایع سبک نیز در این کشور رشد خوبی داشته اند، به عنوان مثال در باتومی، سوخومی، تفلیس، کوتائیسی و … شرکت های تولید کننده کالاهای مصرفی مانند پارچه‌ های پشمی و نخی، تولیدات کفش و لباس، لوازم خرازی و … کسب و کار خوبی را رغم زده اند. از دیگر نمونه های کسب و کار می‌توان به کارخانه‌ های چای خشک کنی، توتون، شیرینی، شراب سازی، تولید کنسرو و کمپوت، تولید عطر و ادکلن، گوشت، شیر و … اشاره نمود. این کشور دارای معادن بسیاری می باشد که میتوان به معادن زغال سنگ، منگنز، مرمر، سنگ آهن، آرسنیک، تنگستن، جیوه و … اشاره نمود.

در زمان شوروی، گرجستان با وجود داشتن معادن بسیاری در این کشور، به دلیل مسائل متعددی مانند: ضعف تکنولوژی و کمبود منابع مالی، امکان شناسایی و بهره ‌برداری از این معادن را نداشت. وسیع ترین معدن منگنز در دنیا در این کشور بوده و مساحت این معدن که در حوالی شهر چیاتورا و بندر پوتی قرار دارد، حدود ۱۴۰ کیلومتر مربع می باشد و میزان منگنز موجود در آن حدود ۲۵۰ میلیون تن تخمین زده شده است. این کشور در سال ۲۰۰۲ میلادی، ۳۴۵ هزار تن سیمان، ۲۰۰۰ تن طلا، ۶ هزار تن زغال سنگ و ۱۲ هزار تن مس از معادن خود استخراج نموده است. صنعت توریسم هم نمونه دیگری از خدمات این کشور است که تاثیر بسزایی در اقتصاد گرجستان ایفا می کند. این حوزه صنعت گرجستان در زمان پیش از استقلال این کشور نیز از رونق خوبی برخوردار می بود. در سال ۲۰۰۳ میلادی، حجم توریست ورودی به این کشور ۳۶۸٬۳۱۲ نفر اعلام شده ‌است و درآمد آن در سال ۲۰۰۵ میلادی به حدود ۲۴۲ میلیون دلار رسیده و این کشور تاکنون جهت جذب توریست های ایرانی برنامه های متعددی در نظر گرفته است.

اقتصاد این کشور به میزان قابل توجهی به سازمان های خدماتی وابستگی دارد و این قسمت در شاکله مالی گرجستان به مرور تاثیر بسزایی گذاشته است. یکی از نمونه های قابل توجه این حوزه، صنعت گردشگری می باشد که تاثیر زیادی در حوزه خدمات دارد. گرجستان در گذشته یک کشور غریب برای اکثر مردم ایران بود زیرا کشورهایی مانند ترکیه از جهات مختلف گردشگر پسند تر بوند و بیشتر مردم ایران از وجود این کشور مطلع نبودند و این مشکل از ضعف دولت این کشور نیز بود اما پس از کودتا نافرجام و مسائل سیاسی کشور ترکیه، به تدریج میزان گردشگران به ترکیه کم و کمتر شدند و گرجستان شاهد حضور بیشتر توریست شد، به‌ صورتی‌ که در ماه های ابتدایی ‌سال 1396 میزان پروازها به شدت افزایش پیدا کرد و تعداد گردشگران (از جمله از کشور ایران) از میزان ظرفیت اقامتگاه ها بالاتر رفته و در بخش ها مختلف گرجستان شاهد تعداد بالای گردشگر بودیم.
به خاطر قانون های اتحادیه اروپا جهت افزایش جمعیت ساکن گرجستان، مهاجران بسیاری از نقاط مختلف جهان مانند ایران، عربستان، هند و … را در کشور خود پذیرفت اما رفته رفته مسیر سخت تر و سخت تر شد با این حال به دلیل داشتن ویژگی هایی همچون فاصله کم با ایران، گرفتن اقامت گرجستان ، پلی برای ورود به اتحادیه اروپا، توسعه پایدار، هوای پاک، شهروندانی مهمان نواز، هزینه های زندگی پایین تر و دارا بودن آموزشگاه هایی با رتبه های خوب، هنوز هم این کشور از اولویت های افراد جهت اقامت و سفر می باشد. به خاطر تعداد بالای گردشگران مخصوصا توریست های ایرانی، گرجستان به زودی به یک قطب اقتصادی تبدیل خواهد شد زیرا سرمایه‌ های زیادی در حال داخل شدن در چرخه اقتصاد این کشور می باشد.

با توجه به موقعیت گرجستان افراد بسیاری مشتاق به کار ، فعالیت و سرمایه گذاری در کشور زیبای گرجستان هستند. وان جورجیا یکی از فعال ترین خدمات در زمینه اخذ اقامت، ثبت شرکت در گرجستان ، سرمایه گذاری و تحصیل در گرجستان است که با دارا بودن کادری مجرب مسیر رسیدن به اهدافتان را برای شما عزیزان علاقه مند هموار می سازد. هدف وان جورجیا ارائه اطلاعات جامع و خدمات حرفه ای به افراد علاقه مند به اخذ اقامت گرجستان به روش های ممکن می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید