خوراکی های مورد علاقه مردم گرجستان

9مرداد1398
0 نظر

غذاهای معروف و خوشمره گرجستان

گرجستان خوردنی های محلی بسیاری داشته و میتوان گفت در سفر به گرجستان نمیتوان از این خوردنی های خوشمزه صرف نظر نمود. خوردنی هایی که با مزه و شکل خود به درستی تمدن و سنت کشور گرجستان را نمایش می‌دهند و نگاه شما را به این کشور جذاب و جذاب تر می نمایند. گرجستان رستوران‌هایی با هزینه مناسب بسیار دارد که با ورود به این رستوران ها می توانید از خوردنی های این کشور بیشتر بدانید.

خینکالی

خینکالی (Khinkali) پیراشکی معروفی می باشد که از ترکیبات متنوعی آماده می‌شود. در بخش های مرتفع این خوردنی اشتها آور را با استفاده از گوشت بره تهیه می نمایند که بسیار طرفدار دارد اما در بخش های دیگر این کشور از گوشت گاو ریز یز شده استفاده می کنند. در تاریخچه این خوردنی نمیتوان به صورت دقیق صحبت نمود اما بعضی اعتقاد دارند که تاتارها به این کشور وارد نموده اند و بعضی دیگر خینکالی را بعضی از فرهنگ قدیمی خوردنی های بخش های کوهستانی این کشور بر می شمارند.

خینکالی
خینکالی

خاچاپوری

یک مهمانی در گرجستان در نبود خاچاپوری (Khachapuri) کامل نخواهد شد. خاچاپوری همان نان و پنیر سنتی گرجستان برشمرد که مزه عالی دارد. ظاهر و نحوه پخت آن در هر بخش متفاوت است، امکان دارد روی آن نازک یا ضخیم باشد و یا یک لایه یا لایه لایه باشد. در برخی مناطق به صورت دایره، مثلث یا مستطیل ویا حتی در شکل های دیگر نیز طبخ شود. خاچاپوری مخصوص منطقه آجارا (Adjara) که یک بخش در کنار دریای سیاه می باشد، به صورت قایق طبخ می گردد و در میان آن تخم مرغ قرار می دهند.

خاچاپوری
خاچاپوری

نیگوزیانی بادیرجانی

نیگوزیانی بادیرجانی (Nigvziani Badrijani) یکی از خوردنی های مشهور این کشور می باشد که به نام بادیرجانی هم معروف است. بادیرجانی از سرخ کرده بادمجان، خمیر گردو و ادویه‌های مخصوص تهیه می‌ گردد و آن را دانه‌ های انار می ریزند. بادیرجانی پیش غذا هم هست و از پیش خوردنی های پرطرفدار در بین توریست ها می باشد و به ذائقه مردم ایران نیز نزدیک است.

نیگوزیانی بادیرجانی
نیگوزیانی بادیرجانی

متسوادی

متسوادی (Mtsvadi) از خوردنی های مشهور در سفرهای با هزینه کم می باشد، شامل گوشت کباب شده می باشد که در مهمانی ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه در جشنواره تبلیسوبا همه خیابان‌های باستانی تفلیس مملو از منقل های کباب می شود و اکثر قیب به اتفاق مردم در این فستیوال متسوادی می‌خورند. این غذا در با گوشت خوک، گوسفند، گوساله و یا بره طبخ می گردد. متسوادی را با نان خورده می شود و خوردنی محبوب مردم گرجستان و حاکمان قدیم گرجستان از دیرباز تا حال بوده است.

متسوادی، قطعه های گوشت بره و گوساله در سیخ بصورت کبابی است که غذای نمادین در فستیوال های گرجی ها است. تعیین نوع گوشت به ناحیه و شهر، مختلف است ولی نحوه کباب کردن در اکثر مکان های گرجستان تقریبا یکسان می‌باشد. بعد از آماده شدن کباب ‌ها، قطعه های گوشت از یکدیگر جدا می شوند و در کاسه ای با پیاز و رب انار مخلوط می‌شوند. سپس گوشت‌ های داغ کبابی، باعث پختن پیاز می شوند، و رب انار نیز با آب گوشت ترکیب می گردد و مخلوط بسیار لذیذی تهیه می گردد.

متسوادی
متسوادی

چاکاپولی

چاکاپولی یکی از خورشت ‌های پرطرفدار در بین مردم گرجستان است که محبوبیت بالایی دارد. خوردنی چاکاپولی از طریق گوشت گوساله و یا گوشت بره با سس گوجه سبز، سیر، پیاز، فلفل سبز و ترکیبی از سبزی ‌های معطر تهیه می‌گردد. خوردنی چاکاپولی از نمونه خورشت‌های محبوب در موسم بهار می باشد زیرا که فصل گوجه سبز است.

چاکاپولی
چاکاپولی

چیکن تاباکا

چیکن تاباکا یک نوع دیگر از خوردنی های قدیمی گرجی هاست که داخل آن قطعه های مرغ سوخاری می باشد. این غذا در سرزمین های دیگر قفقاز نیز طرفدار دارد. چیکن تاباکا هم در این کشور و هم در روسیه از خوردنی های متداول غذاخوری ها بر شمرده می شود. چیکن تاباکا را در اکثر غذاخوری های اروپای شرقی و کشورهای مرکزی اروپا می توانید پیدا کنید. برای تبخ این غذا در وحله اول مرغ سرخ می نمایند. جهت که سرخ شدن کامل، قطعات مرغ را کف تابه قرار داده و سپس از طریق وزنه‌ این تکه ‌ها را له می‌کنند. در روش های امروزی از تابه‌ های مخصوص برای طبخ این غذا استفاده می شود. چیکن تاباکا معمولا با سیر و یا سس‌ مخصوص سرو می‌شوند.

چیکن تاباکا
چیکن تاباکا

ماهی قزل‌آلا با رب انار

خوردنی های دریایی در فرهنگ خوردنی های گرجستان سهم زیادی ندارند. در منوی غذا خوری ها ممکن است یک خوردنی دریایی پیدا کنید، اگر اهل غذا های دریایی هستید باید سریع آن را سفارش دهید ماهی قزل‌آلا با رب انار بسیار عالی است در این خوردنی، ماهی‌های سرخ شده در سس ملس رب انار قرار داده می شوند و مزه ای متفاوت را ایجاد می کنند.

ماهی قزل‌آلا با رب انار
ماهی قزل‌آلا با رب انار

نان نازوکی

از نان ‌های مشهور گرجی هاست که جهت خوردن آن می بایست به شهری کوچک در غرب این کشور بروید. پیش از رسیدن به این شهر نانوایی هایی را در اطراف راه مشاهده می کنید که شما را وسوسه به خرید این نوع نان ‌ها می‌کنند. نوع پخت نازوکی مانند نان ‌های دیگر این کشور می باشد ولی ترکیب گل میخک، کشمش و دارچین نیز با آن مخلوط می‌ گردد. در مقابل کلیه نانوایی ‌ها نان ‌های طبخ شده قزاز داداه شده و فردی نان ها را به خریداران عرضه می نماید.

نان نازوکی
نان نازوکی

 

آجاپصندلی

اگر علاقه به گیاه خواری دارید، این خوردنی قدیمی و دوست داشتنی را امتحان کنید. انواع سبزیجات در این خوردنی وجود دارد. این غذا بسیار مقوی، سرشار از ویتامین و پر انرژی است. مواد لازم جهت تهیه‌ آجاپصندلی، گوجه، سیر، فلفل، بادمجان، گشنیز و ادویه است. گاهی از فلفل قرمز و سیب زمینی نیز استفاده می گردد و که مزه عالی به آن می بخشد.

آجاپصندلی
آجاپصندلی

 

وان جورجیا یکی از قدیمی ترین و با سابقه ترین فعالان در زمینه اخذ اقامت، ثبت شرکت، سرمایه گذاری در گرجستان و تحصیل در گرجستان است که با دارا بودن کادری مجرب مسیر رسیدن به اهدافتان را هموار می نماید. هدف وان جورجیا ارائه اطلاعات جامع و خدمات حرفه ای به افراد علاقه مند به اخذ اقامت گرجستان به روش های ممکن می باشد. مزایای اقامت گرجستان در حوزه های اقامت، ملک و سرمایه گذاری و تحصیل در گرجستان است.

پیام بگذارید