قوانین کشور گرجستان

24تیر1398
0 نظر

قانون اساسی گرجستان

دوره قرون وسطی

طبق نوشته‌های تاریخ نگاران، مردم گرجستان سابقه تاریخی بیش از دو هزار ساله دارد اما بیشتر نوشته ها وجود یک متن دارای ارزش قانون اساسی کشور در منابع تاریخی به دست نیامده است. بنابراین قانون گذاری به زمان تشکیل پادشاهی فئودال گرجستان در اوایل سده ۱۱ میلادی باز می‌گردد. مشخص است که در آن دوران و پس از ایجاد پادشاهی یک دست فئودال، ساختار کشور، نیازمند قوانین بودند اند که باعث بلوغ قانون نویسی و قانون‌مندی در گرجستان شده است. چنین مطالبی، در منابع متعدد یونانی، گرجی و غیره دیده می‌شود.
اولین قانون با ارزش حقوقی گرجستان بین سال‌های ۱۰۲۸ تا ۱۰۰۵ توسط اِکوتیمه آتونِلی Ekvtime Atoneli راهب مشهور گرجی در «صومعه گرجی‌های ایوِری» در یونان، نوشته شد که پایه ساختار سیاسی و دولت‌ی را در بر می‌گرفت. اثر مذکور به «قانون مختصر دین» شناخته می گردد و تا ۱۵۰ سال به عنوان قانون اصلی مورد استفاده این مردم قرار می‌گرفت.
اتفاقات سیاسی گرجستان در اواخر سده ۱۲ میلادی به عنوان مرحله جدیدی از حکومت داری در نظر گرفته می‌شود. در ابتدای دوره حکومت ملکه تامار Tamar تعداد قابل توجه درباریان و ثروتمندان خواستار سلطنت مشروط و اعطای اختیارات قانون‌گذاری به مجلس شدند اما اجرایی نشد با این حال اختیارات پادشاه محدود و اختیارات مجلس افزایش یافت. در همان قرن، قانونی تحت عنوان «موازین تاجگذاری پادشاه» نوشته شد که میزان اختیارات و حیطه فعالیت حکومت شامل شاه، درباریان و… را مشخص می نمود.

دوره قرون وسطی
دوره قرون وسطی

در سده ۱۴ میلادی مجموعه قوانین جدیدی با عنوان «مقررات دربار شاه» نوشته شد که به قوانین اساسی امروزی نزدیکتر بود و مواردی همچون اصول حکومت داری، حیطه وظایف نهادها و مقامات مختلف حکومتی، نحوه انتقال قدرت و… را تشریح می نمودم تا ابتدای سده ۱۸ میلادی مورد استفاده قرار می گرفت.
در اوایل سده ۱۸ میلادی واختانگ ششم Vakhtang IV پادشاه مرکزی گرجستان شرقی، مجموعه کاملی از قانون اصلی کشور را با عنوان «دستورالعمل» تهییه نمود که تمام موارد اختیارات دولتی و حکومتی ، اختیارات بخش های مختلف دولتی و…. به صورت طبقه بندی شده فراهم نمود. می‌توان اینگونه بیان کرد که «دستورالعمل» به نوعی، شبیه قانون اساسی بود و باعث گردید که به یک گرجستان ثبات سیاسی، اقتصادی و حقوقی برسد. مجموعه مذکور تا اوایل سده ۱۹ میلادی کاربرد داشت.

دوره تسلط روسیه تزاری

در ابتدای سده ۱۹ میلادی داوید باگراتیونی Davit Bagrationi ولیعهد گرجستان، اولین مجموعه قانون اساسی به روش اروپایی را تدوین نمود، اما روسیه پس از اشغال گرجستان، دولت‌های محلی و تمام نهادهای حکومتی را منحل نمود و قوانین امپراتوری روسیه در این کشور پیاده سازی کرد.
در سال ۱۸۳۲ میلادی قیام ثروتمندان و نخبگان گرجستان علیه روسیه تزاری شکست خورد. در پرونده افراد بازداشتی، اسناد قابل توجهی در خصوص ساختار سیاسی و اجتماعی مستقل نوشته شده بود. بیشتر نخبگان گرجستان به دنبال تشکیل سلطنت مشروطه با شواری ملی با اختیارات فراوان بودند. با وجود شکست جنبش، در تاریخ حکومت ‌داری و قانون نویسی در گرجستان بسیار تاثیر گذار بود و باعث تربیت نسل‌ جدید طرفدار مشروطه گردید.

دوره استقلال گرجستان

گرجستان به مدت ۱۱۷ سال، در سلطه روسیه تزاری بود و با وجود تمدن طولانی، قانون اساسی کشور تنها از ابتدای سده ۲۰ میلادی شروع به تدوین گردید. ۲۶ می سال ۱۹۱۸ میلادی، گرجستان پس از نابودی امپراتوری روسیه تزاری، مستقل گردید. مجلس ملی و دولت، کمیسیون تدوین قانون اساسی گرجستان را تشکیل دادند که بعد از حدود دو سال فعالیت، برای اولین بار در تاریخ این کشور، قانون اساسی مطابق با استانداردهای آن زمان تدوین گردید. این قانون اساسی شامل ۱۷ بخش و ۱۴۹ اصل بود و حدودا با قوانین اساسی کشورهای اروپایی نزدیکی داشت. ۱۵ فوریه سال ۱۹۲۱ میلادی، ارتش سرخ روسیه به گرجستان یورش برد و بعد از جنگی خونین، کشور را به تسلط خود نمود. قانون اساسی ۲۱ فوریه سال ۱۹۲۱ میلادی در مجلس ملی گرجستان در شرایط جنگی تصویب شد؛ اما تنها ۴ روز اعتبار داشت زیرا در تاریخ ۲۵ فوریه، دولت اشغالی کمونیستی ایجاد جمهوری سوسیالیستی گرجستان را اعلام نمود و دولت جمهوری دموکراتیک گرجستان، به مهاجرت و پناهندگی به اروپا مجبور گردید. قانون اساسی گرجستان توسط دولت کمونیستی لغو گردید.

دوره جمهوری سوسیالیستی گرجستان
دوره جمهوری سوسیالیستی گرجستان

دوره جمهوری سوسیالیستی گرجستان

۲ مارس سال ۱۹۲۲ میلادی، حکومت کمونیستی گرجستان طبق دستورالعمل شوروی، اولین قانون اساسی جمهوری سوسیالیستی گرجستان شامل ۲۳ بخش و ۱۳۴ اصل را تصویب نمود که با قانون اساسی روسیه شوروی تفاوتی نمی نمود و ظاهرا استقلال گرجستان و حقوق بشر را تأیید می نمود. قانون اساسی فدراسیون سوسیالیستی قفقاز ۱۳ دسامبر سال ۱۹۲۲ میلادی، توسط حکومت اشغالگر کمونیستی تصویب شد. بر اساس قانون اساسی سراسری جدید، کشورهای جماهیر شوروی موظف گشتند قانون اساسی خود را طبق قانون اساسی شوروی اصلاح نمایند. دومین قانون اساسی جمهوری سوسیالیستی گرجستان در سال ۱۹۲۷ میلادی توسط دولت کمونیستی گرجستان شامل ۸ بخش و ۱۱۴ اصل بود، تصویب شد و گرجستان به اجبار بخشی از اختیارات خود را به دولت مرکزی مسکو واگذار نمود. در سال ۱۹۳۷ میلادی دولت کمونیستی گرجستان به دنبال تصویب قانون اساسی جدید شوروی، قانون اساسی سوم، به اصطلاح «قانون اساسی استالین» را تصویب نمود که شامل ۱۴ بخش و ۱۶۲ اصل بود و به مدت چهل سال مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۷۸ میلادی، دولت کمونیستی گرجستان با تصویب قانون اساسی جدید شوروی، قانون اساسی چهارم، به اصطلاح «قانون اساسی برژنف» را تصویب نمود که مقدمه، ۱۱ باب، ۲۲ بخش و ۱۸۵ اصل را دارا بود و در سال‌های ۱۹۸۶، ۱۹۸۹، ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ مورد اصلاحات بنیادی قرار گرفت و تا زمان فروپاشی شوروی مورد استفاده قرار می گرفت.

دوره انتقالی

۲۸ اکتبر سال ۱۹۹۰ میلادی، انتخابات آزاد در گرجستان برگزار شد و حزب ملی‌گرا با رهبری «زویاد گامساخوردیا» پیروز میدان شد. مجلس جدید در قانون اساسی زمان شوروی در سال ۱۹۷۸ میلادی، اصلاحات بسیاری را ایجاد و از آن به عنوان قانون اساسی دوره انتقالی یاد کرد. در پایان سال ۱۹۹۱ میلادی با حمایت کرملین در گرجستان کودتای نظامی انجام شد که باعث سقوط دولت گامساخوردیا و بدست گرفتن حکومت توسط شورای نظامی موقت گردید. شورای نظامی قانون اساسی فعلی را باطل و قانون اساسی ۲۱ فوریه سال ۱۹۲۱ میلادی را به عنوان قانون اساسی موقت اعلام نمود اما این قانون اساسی خیلی قدیمی بود و عملا امکان استفاده از آن وجود نداشت. در سال ۱۹۹۲ میلادی انتخابات مجلس جدید برگذار گردید که در اولین جلسه «ادوارد شواردنادزه» را به عنوان رئیس کشور و ریاست مجلس منصوب نمود. در آن سال «قانون ساختار حکومت» که با عنوان «قانون اساسی مختصر» نیز شناخته می شود.

گرجستان پس از فروپاشی شوروی
گرجستان پس از فروپاشی شوروی

پس از فروپاشی شوروی

در سال ۱۹۹۳ میلادی، تصحیح قانون اساسی ۲۱ فوریه سال ۱۹۲۱، با ریاست ادوارد شواردنادزه در کمیسیون تدوین قانون اساسی جدید انجام گردید که بعد از دو سال فعالیت و همکاری با کمیسیون ونیز، قانون اساسی جدیدی را به مجلس این کشور ارائه نمودند و ۲۴ آگوست سال ۱۹۹۵ میلادی، قانون اساسی جدید مورد تصویب مجلس گرجستان قرار گرفت. قانون اساسی جدید متشکل از ۹ بخش و ۱۰۹ اصل بود و بین سال‌های ۲۰۱۲–۱۹۹۵ میلادی هجری شمسی، شاهد ۳۱ اصلاحیه گردید. در حال حاضر قانون اساسی گرجستان شامل یک مقدمه، قسمت اصلی، قسمت موازین انتقالی و شامل ۱۱ بخش و ۱۲۱ اصل می‌باشد. بخش چهار ۱، هفت ۱ و اصل‌های ۳۴۱، ۴۸۱، ۵۱۱، ۸۱۱، ۸۱۲، ۸۱۳، ۸۶۱، ۱۰۱۱، ۱۰۱۲، ۱۰۱۳، ۱۰۴۱ و ۱۰۴۳ به قانون اساسی افزوده گردیده و اصل‌های ۷۶۱ و ۹۱ از آن حذف شده‌اند.

وان جورجیا یکی از قدیمی ترین شرکت هایی است که در زمینه اخذ اقامت در گرجستان و همچنین سرمایه گذاری یا تحصیل در کشور گرجستان زیبا فعالیت می کند و با اطلاعات و آگاهی کاملی که از قوانین کشور گرجستان دارد خدمات مطمئن و با کیفیتی را به عزیزان متقاضی ارائه می دهد.  شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط سفر به این کشور و روش های اخذ اقامت آن با کارشناسان وان جورجیا در ارتباط باشید. ما به شما کمک می کنیم تا بتوانید به بهترین روش ممکن اقامت این کشور را گرفته و به یکی از شهروندان گرجستان تبدیل شوید.

پیام بگذارید