مزایا و معایب مهاجرت به گرجستان

21شهریور1398
0 نظر

مهاجرت به گرجستان: مزایا و معایب

یکی از زیباترین و دیدنی ترین کشورهای قاره آسیا، کشور گرجستان می باشد که با واقع شدن در مرز بین قاره اروپا و آسیا توانسته توجه بسیاری از مهاجران وگردشگران اروپایی و آسیایی را به سوی خود جلب کند. کشور گرجستان با کشورهایی از جمله روسیه، ترکیه ، جمهوری آذربایجان و ارمنستان همسایه بوده و از سمت غرب نیز با دریای سیاه همسایه می باشد. پایتخت این کشور، شهر زیبای تفلیس بوده و مردم این کشور به زبان گرجی صحبت می کنند. در سال های اخیر شاهد رشد تقاضای مهاجرت از سوی ایرانیان به گرجستان هستیم و در این مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد مهاجرت به گرجستان و مزایا و معایب آن اطلاعاتی ارائه دهیم.

بیشتر بدانید :

هزینه زندگی در گرجستان

 

گرجستان با جمعیتی حدود چهار میلیون نفر در حوزه تمدنی ایران قرار دارد و میان مردم ایران و گرجیان از گذشته های دور روابط تاریخی و فرهنگی وجود داشته است. وجود بیش از پنجهزار کلمه فارسی در زبان گرجی و همچنین وجود شهروندان ایرانی گرجی تبار در بخشهای مختلف مرکزی و شمال کشور دال بر این مدعا است. به سبب همین قرابتها ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت و از تمامیت ارضی این کشور حمایت کرد.

به سبب قرابتهای تاریخی و فرهنگی دو کشور و استقبال دولت و بخشهای خصوصی گرجی، گرجستان به عنوان یک مقصد گردشگری برای ایرانیان در سالهای اخیر بوده است. اگر نگاهی به آمار سفر گردشگران ایرانی به گرجستان داشته باشیم میبینیم که در سال 2014 پس از وقفه یک ساله در اجرای موافقتنامه لغو روادید میان ایران و گرجستان از سوی تفلیس، سفر گردشگران ایرانی به گرجستان به شدت افزایش یافت به طوری که در سال 1396 از مرز 325 هزار نفر فراتر رفت.
از جمله دلایل این رشد سریع میتوان به لغو روادید، نزدیکی گرجستان (متوسط زمان پرواز یک ساعت و سی دقیقه)، هزینه بلیط نسبتا ارزان، ارزان بودن هزینه های مسافرتی در این کشور و امنیت در گرجستان اشاره کرد. پس از چهار کشور همسایه گرجستان یعنی روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه، بیشترین گردشگران وارد شده به گرجستان از ایران بودهاند. به تعبیری دیگر، ایرانیان در میان کشورهای غیر همسایه گرجستان رتبه اول گردشگری در این کشور را به خود اختصاص میدادند. اما در سال های اخیر شاهد رشد تقاضای مهاجرت به گرجستان هستیم . در حالی که ایرانیان در سال های نه چندان دور به کشور های اروپایی و آمریکا مهاجرت می کردند چرا تصمیم به مهاجرت به کشور های همسایه گرفتند ؟ شاید بتوان دلایل زیر را بر شمرد:

افزایش بی سابقه قیمت دلار هزینه مهاجرت به کشور های روپایی را بسیار افزایش داده است
قوانین جدید و سخت گیرانه کشور های اروپایی و آمریکا
کم شدن میزان دارای مردم
افزایش امکانات رفاهی در کشور های همسایه

اما از دلایل متعددی که گرجستان به عنوان مقصد مهاجران ایرانی انتخاب میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه زندگی در گرجستان بسیار پایین تر از کشور های نزدیک است
روابط سیاسی خوب با ایران
اقتصاد رو به رشد و آزاد
احتمال پیوستن به اتحادیه اروپا در آینده نزدیک
یکی از امن ترین کشور های دنیاست

در کنار جنبه های مثبت گرجستان جهت مسافرت و یا زندگی همچون امنیت، آزادی های اجتماعی، آسانی کسب و کار و نزدیکی به ایران , برخی نکات مهم نیز وجود دارند که غفلت از آنها میتواند به اتخاذ تصمیم های اشتباه منجر شود. درواقع دو هدف اصلی گرجستان برای لغو روادید با ایران یکی جذب گردشگران ایرانی و دیگری جذب سرمایه گذاران ایرانی برای خرید ملک و یا سرمایه گذاری در گرجستان بود و در سالهای اولیه گرجستان از آمار بالای مسافرین ایرانی بسیار استقبال میکرد.
شایان ذکر است در سالهای گذشته بسیاری از ایرانیان فقط با ثبت شرکت در گرجستان آن هم با هزینه های کمتر از یکصد دلار ضمن ارائه طرح و برنامه اقتصادی خود به اداره مهاجرت گرجستان اقامت شش ماهه و یک ساله دریافت میکردند، اما سپس معلوم شد که از چند هزار شرکت ثبت شده فقط نزدیک به دویست شرکت فعالیتی قابل قبول داشته و دیگر شرکتها فقط بر روی کاغذ موجودیت داشته اند. اینگونه اقدامات و تاسیس شرکتهای غیر فعال در آن کشور موجب تردید جدی در میزان موفقیت طرح اولیه دولت گرجستان و همچنین تجدید نظر در چگونگی پذیرش ایرانیان شد.
داشتن اقامت گرجستان به شما این اجازه را می دهد که به عنوان یک شهروند خارجی برای زندگی و کار در خاك گرجستان، در طول اعتبار مجوز اقامتتان که ممکن است موقت یا دائمی باشد، اقدام کنید. یک شهروند خارجی برای دریافت مجوز اقامت در کشور گرجستان باید شخصا یا از طریق نماینده قانونی آژانس های اخذ اقامت گرجستان اقدام نماید. پلیس و سرویس امنیتی گرجستان برای هر درخواست اقامت، بررسی های کامل را انجام می دهد. بر این اساس، هیچ تضمینی وجود ندارد که درخواست شما در همان ابتدا به راحتی تایید شود. دولت گرجستان با متقاضیان کشورهای غربی با شرایط مطلوب تری رفتار می کند، در حالی که متقاضیان از کشورهایی مانند ایران، عراق، سوریه یا پاکستان باید یک پرونده کاملا قوی برای اثبات کیفیت درخواست مجوز اقامت خود داشته باشند. علاوه بر این موارد ذکر شده, معایب دیگری نیز در مهاجرت به گرجستان وجود دارد.

معایت مهاجرت به گرجستان 

دریافت تابعیت گرجستان بسیار سخت است

متاسفانه در تبلیغات سوء در شبکه های اجتماعی دریافت اقامت گرجستان را به مشابه دریافت تابعیت این کشور معرفی می کنند. این در حالی است که در گرجستان تابعیت بر اساس خون (نژاد) است. یعنی اقامت و یا تولد در خاك گرجستان موجب دریافت تابعیت گرجی نمیشود, بنابراین برای تابعه بودن در گرجستان باید حداقل یکی از والدین فرد گرجی باشد.

وجود نقصان در قوانین مهاجرتی

با افزایش بیش از حد تقاضای پناهندگی اتباع خارجی در گرجستان ، دولت گرجستان به اصلاح یکسری از قوانین و مقررات اقامتی خود پرداخته است و به همین دلیل شرایط اخذ اقامت دائم گرجستان هر روز سخت تر می شود و بسیاری از مقررات قانون مهاجرت گرجستان در حال بررسی و تغییر است و همچنین هم اکنون برخی از شرایط و جنبه های قبلی آن نیز از سوی دادگاه و دولت این کشور مسدود شده است.
گرجستان کشور مهاجرپذیر نیست بلکه سرمایه محور است: در قوانین و سیاستهای گرجستان بودجه و اولویتی برای مهاجران خارجی در نظر گرفته نشده است. زیرا خود این کشور با مشکلات اقتصادی همچون بیکاری و مهاجرت شهروندان گرجی به خارج مواجه است.

مشکل بیکاری در گرجستان

گرجستان خود با مشکل بیکاری مواجه است و در سالهای اخیر نرخ بیکاری نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش یافته است. به همین سبب , بسیاری از اتباع این کشور برای یافتن کار و درآمدی مناسب به خارج مهاجرت نموده اند. بنابر این هر نوع فعالیت اقتصادی که فرصت های شغلی را اشغال کند نمی تواند از سوی نهادهای ذیربط گرجی مفید تلقی گردد ، لذا کارهای خدماتی کم سرمایه بر و پر اشتغال- که تعداد ایرانیان در آن حوزه ها کم نیست – که فرصتهای اشتغال ملی را از گرجیان گرفته است به هیچ وجه مورد حمایت دولت آن کشور قرار نمیگیرد .

مشکل زبان گرجی و انگلیسی

زبان گرجی برای غالب ایرانیان زبانی ناآشنا و سخت برای یادگیری میباشد و چنانچه تصمیم به اقامت در این کشور را دارند میبایست این زبان را فراگیرند. طبیعی است در غیر این صورت با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد. به علاوه, زبان انگلیسی در گرجستان کاربرد ندارد چرا که اکثر مردم این کشور هیچ گونه آشنایی با زبان انگلیسی ندارند.

پایین بودن سطح آموزش و رتبه آکادمیک

دانشگاهها و مدارس گرجستان دارای سطح کیفی لازم برای تحصیل نمی باشند. طبق ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، دانشگاه های گرجستان در رده ضعیف قرار دارند و فقط مدارك تحصیلی چند دانشگاه دولتی گرجستان قابل ارزشیابی است. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشورمان نیز هیچ یک از مدارك دانشگاهی گرجستان را ارزشیابی نمیکند. برای اطلاعات بیشتر مقاله تحصیل در گرجستان را مطالعه کنید.

گرجستان عضو اتحادیه اروپا نیست

متاسفانه اشخاصی که در ورود ایرانیان به گرجستان ذینفع هستند همیشه تلاش میکنند اینطور وانمود نمایند که گرجستان عضو اتحادیه اروپا است و یا به زودی به عضویت این اتحادیه درخواهد آمد. اولآ گرجستان عضو اتحادیه اروپا نیست ، ثانیا مشخص نیست که چه زمانی گرجستان میتواند تمامی استانداردهای اروپا را داشته باشد و عضو این اتحادیه شود. سوما، تضمینی نیست که عضویت در این اتحادیه به سود ایرانیهایی باشد که اقامت این کشور را دریافت نموده و یا خواهند نمود.

در پایان تاکید میشود چنانچه هموطنان عزیز تصمیم به مهاجرت به گرجستان را دارند بار دیگر شرایط اخذ اقامت و زندگی در این کشور را به درستی ارزیابی کرده و آن را به طور دقیق با امکانات خویش تطبیق دهند تا پس از چندی ضمن صرف هزینه های هنگفت و اتلاف عمر خویش و احتمالا کسب تجربهای ناموفق و ناخوشایند و با از دست دادن سرمایه، مجبور به بازگشت به کشور نشوند. البته گرجستان به لحاظ ظرفیتهای گردشگری میتواند برای بسیاری از گردشگران خارجی جذاب باشد. تجربه یک سفر توریستی به گرجستان با رعایت و احترام به قوانین و مقررات و با توجه به قرابت های تاریخی و فرهنگی برای هموطنان ما خالی از لطف نخواهد بود.

 

پیام بگذارید